Hitachi Rail har fått uppdraget att installera det digitala ERTMS-systemet på 700 kilometer av den italienska järnvägen. Vi får en uppdatering av Hitachi Rail Sveriges vd Eric Morand.
Ramavtalet omfattar design och implementering av ERTMS, det mest avancerade systemet för övervakning och kontroll av tågtrafiken i 4 italienska regioner. Regionerna är Sicilien, Lazio, Abruzzo och Umbrien. - Hitachi Rail har visat sig vara en trovärdig och pålitlig partner till sina kunder. Alstom som är en stor aktör på den italienska järnvägsmarknaden och en historisk signaleringspartner till Hitachi inom ramen för tidigare italienska signalprogram har identifierats som konsortiumpartner , säger Eric Morand som är Nordics Region VP och Hitachi Rail Sverige vd till U&D. Implementeringen av systemet innebär att optiska signaler ersätts med digital hyttsignalering ombord. Det innebär dessutom att det kan köras fler tåg på linjen, med både ökad tillförlitlighet och högre hastighet. - Som de flesta uppgraderingsprogrammen för signalsystem i Europa, avser detta projekt befintlig järnväg som redan är i kommersiell drift. Implementeringen av ERTMS på de nämnda linjerna kommer att måste hanteras så att påverkan av passagerartrafiken minimeras, både under installations- och testtider, säger Eric Morand till oss.