23948sdkhjf

Tågbranschens ojämna struktur

Under 2020-talet ska nya EU-krav styra underhållet av tåg. Det kommer att bli krav på regler och rutiner med klara regelverk på kvalitet och dokumentation. Kraven kommer att kräva desto mer av underhållsarbetarna. Av den anledningen behöver tågbranschen jämna ut sin struktur.

Nu under 2020-talet ska nya krav från EU styra underhållet av tåg. Det blir regler och rutiner med klara regelverk på kvalitet och dokumentation. Dessa krav kommer att kräva mer av medarbetarna. Nu har inte strukturen varit gynnsam för samarbete inom tågbranschen. Två saker påverkar situationen. Tågbranschen slåss om underhållsjobben. Om företaget på en depå missar anbudet så kommer en ny snabbt in och tar över personalen. Detta sker över en natt. Tågtrafiken ska fungera. Men underhållsföretagen har inte gemensam nomenklatur och rutiner, trots att detta skulle vara fullt möjligt. Detta innebär att många företag är åter på ruta noll. Men EU:s krav enligt myndigheten European Union Agency for Railways innebär att alla som ska bedriva underhåll ska följa ett regelverk ECM, Entity in Charge of Maintenance.

Nu måste företagen inse att samverkan är bättre än konkurrens när det gäller grundläggande utbildning. 2023 ska samspelet mellan tågägare / operatör och underhållsföretagen var klar och i produktion. Transportstyrelsen är ansvarig myndighet i Sverige.

Försök till samordning

För tio år sedan kom man fram till ett behov av ca 1000 rekryteringar krävs för att klara tågunderhållsbranschen. Då skrev Skolverket tillsammans med tågbranschen om kursplanen och formade ett modernt tågteknikprogram. Detta öppnade upp för att hjälpa tågunderhållarna med en bättre rekryteringsbas också genom komvuxutbildningar. I Komvux öppnas också upp möjligheterna att fånga upp alla de personer som valde fel program på gymnasiets. Vuxenutbildningar inom tåg körs nu i två kommuner.

Det startade också en rad yrkeshögskoleutbildningar med inriktning tågtekniker. Några är fortfarande igång och en ny har kommit till. Den huvudman som startade första YH-utbildningen har misskött denna med många anmärkningar. Här gjorde man om kursplanen för att minska kostnaderna och tog bort de praktiska momenten. Tyvärr så blev den anpassad bara för ett företags behov och är i praktiken en företagsutbildning. De nya YH-utbildarna har bättre inriktning med kombination teori och praktik.

Svag tillväxt

Frågan kommer varför det inte hänt mer under de gångna åren. Ingen i ledningen av alla dessa underhållsföretag har funderat på varför man inte har en bättre rekryteringssituation. Troligen kommet detta från att företagen agerar kortsiktigt. Om alla företag istället hjälpte till att forma och stötta:

  • gymnasieutbildning inom tågteknikprogrammet

  • anpassade komvuxutbildningar för de som valde fel i gymnasiet

  • yrkeshögskoleutbildningar med nära lika kursplaner som klarar modern teknik

Då skulle rekryteringsmöjligheterna bli betydligt bättre. Sammantaget utbildar dessa utbildningsvägar i nuläget under 100 per år jämfört med ett behov av 1000. Alltså en droppe i havet.

Industrin ska själva klara sina typutbildningar, så kallade litterakurser.

Både företagen och myndigheterna blandar också vad som är grundutbildning och typutbildning. Samhället ska stötta grundutbildning och industrin ska tas hand om typutbildning. Enligt regelverket ska industrin medverka i yrkeshögskoleutbildning och då smyger företagen in typutbildningsmoment i utbildningarna. Det blir en oren bild, som förstör slutresultatet med svårigheter att ordna praktikmomenten hos andra företag.

Utreder igen

I dagarna har ett nytt projekt, finansierat av myndigheterna, kommit fram till att samverkan är lösningen på problemet. Ett konsultföretag har utrett vad branschen behöver. Denna utredning är nu klar och publicerad. Se egen ruta. Det som nu krävs är att ta fram en kvalifikation för tågtekniker på EQF-nivå 5 enligt EU:s direktid. Detta är ett krav om kvalifikationen ska bli godkänd som underlag enligt det regelverk som EU har.

Tågunderhållare har genom åren kommit med bra förslag på innehåll i utbildningen. Det finn inga specifika nyheter i detta material utom att kraven på multikunnande måste stärkas ytterligare det vill säga att man kan hantera elektronik, el och mekanik på verkstadsgolvet med de säkerhetskrav som finns. Det finns alltså en bra plattform att skriva en kvalifikation med krav på kunskap, färdighet och kompetens.

Behov finns av kortkurser inom specifika områden. Detta är ett svårlöst problem eftersom det krävs att alla företagen stötta denna lösning. Om tågbranschens ledande företag gör en överenskommelse och ger dagens utbildare möjligheten med omsättningsgarantier går det att ordna.

Källa: Tågbranschen har svårt att rekrytera personal med rätt kompetens. Nässjö Näringsliv har utrett representanter från branschen, utbildare och Svenskt underhåll hur ’’Framtidens utbildningsmodell för tågtekniker’’ bör se ut. Den är publicerad av Nordisk Infracenter 2022-01-26.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.094