23948sdkhjf

Underhållsmaskinen är viktig del av hållbarhetsarbetet

Railcare har satt upp ett tydligt mål, vilket handlar om att minska förbrukningen av fossila utsläpp från egna lok och maskiner med 40 procent till år 2025. Ett viktigt steg i hållbarhetsarbetet är Railcares underhållsmaskin med 100 procent batteridrift.

- Vår kärnverksamhet är att arbeta på järnvägen för att göra den hållbar, och då måste vi givetvis sätta miljön högt på agendan. Vi förtydligar nu detta med ett offensivt mål, säger Mattias Remahl, vd på Railcare i en kommentar. 

Beslutet har sin utgångspunkt i det hållbarhetsarbete som pågår inom koncernen. Bolagets slutsats är att den största skillnaden kan uppnås genom att minska de fossila utsläppen från drivmedel inom entreprenad- och transportverksamheten.

- Vi är ett innovativt företag och ska givetvis utveckla vår verksamhet i en hållbar riktning. Med detta tydliga mål blir det också möjligt att lägga våra utvecklingstimmar där de gör som störst nytta för både kund och miljö, säger Mattias i ett pressmeddelande. 

Under året har Railcare lanserat världens första och största underhållsmaskin med 100 procent batteridrift. Multi Purpose Vehicle, MPV, som den kallas är en stor anledning till att Railcare kan klara sitt uppsatta mål. 

Den batteridrivna maskinen är ett arbetsfordon med många användningsområden inom järnvägsunderhåll. Den kan driva andra underhållsmaskiner och klassas därför som en stor powerbank. 

Maskinen har varit i drift i ungefär fyra månader. Den är bra, men det finns utvecklingspotential. Det menar vdn Mattias. Han förklarar:

- Vi kommer nu att påbörja ett arbete med hur MPV:n kan laddas på ett mer långsiktigt hållbart sätt. Eftersom laddinfrastrukturen vid sidan av järnvägen inte är utvecklad ännu så undersöker vi, hur vi med hjälp av strömavtagare, kan plocka ned ström från tråden för att ladda våra batterier på MPV:n, säger han. 

Railcare kommer att fortsätta satsa på batteridrift på maskiner. En annan satsning är på loken. 

- Ett arbete med att konvertera äldre dieselmotorer för att kunna uppfylla emissionsklass Steg V på våra maskiner har redan inletts, vilket har minskat dieselförbrukningen, förklarar vdn.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.211