23948sdkhjf

Energimyndigheten stöttar upp

Boliden satsar på en elektrifierad gruva. Det gillar Energimyndigheten som beslutat att ge stöd med 66,8 miljoner kronor till Boliden för en investering i ett elektriskt produktionssystem för underjordsgruvor.

Att Energimyndigheten stöttar Bolidens elektrifiering av Rävliden är mycket välkommet, berättar Boliden för Metal supply.

Totalt ligger satsningen på 167 miljoner kronor som görs i Rävliden, en satellitfyndighet till den befintliga Kristinebergsgruvan.

Expansionen förväntas bidra till att anrikad volym i Bolidenområdet ökar till 1,8 megaton.

Det nya produktionssystemet i Bolidens satsning består av elektrifierade gruv- och entreprenadmaskiner tillsammans med en lösning för el-trolleyassisterat trucktransportsystem. Lösningen ska ersätta dagens dieseldrivna fordon och maskiner i underjordsgruvor som är den främsta källan till utsläpp av koldioxid i verksamheten i gruvor.

– Satsningen är viktig eftersom den kan accelerera utvecklingen av fossilfria gruvor och värdekedjor. I en fullskalig produktionsmiljö kommer ny kunskap och nya erfarenheter att byggas, som kan spridas vidare till andra företag och länder, säger Klara Helstad, chef för Energimyndighetens enhet Hållbar industri.

Batteritekniken har utvecklats mycket de senaste åren. Det är först nu det börjar finnas batterielektriska tunga fordon, gruv- och entreprenadmaskiner tillgängliga på marknaden. Förutom att koldioxidutsläppen minskar om maskiner elektrifieras minskar även behovet av ventilation i gruvan - samtidigt som arbetsmiljön förbättras.

– Dagens beroende av fossila bränslen för transporter är den största utmaningen inom klimatområdet för underjordsgruvor. Det är naturligtvis väldigt speciellt för oss att teknikutvecklingen framåt leds av en gruva med en 90-årig historia, säger Peter Bergman, områdeschef Bolidenområdet.

I Kristinebergsgruvan kommer elektrifierade gruvmaskiner som används under jord att kompletteras med en cirka fem kilometer lång el-trolleybana. Den ska transportera malm från gruvan 750 meter under jord, upp till malmupplaget ovan jord. El-trolleybanan kommer att trafikeras av batteritrolleytruckar som förses med strömavtagare som tar ström från kontaktledningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111