23948sdkhjf

Kunderna vill inte bli betalda för att inte använda el

Öresundskraft erbjöd att betala sina kunder för att vara flexibla i sin elanvändning. Erbjudandet har lett till en del nyfikenhet. Än så länge är det bara en kund som tackat ja till erbjudandet, som nu inte går att genomföra.

I augusti gick Öresundskaft ut med en upphandling där företagskunder erbjöds ekonomisk ersättning för att göra frånsteg från sin planerade elanvändning vid effekttoppar i elnätet.

– En kund nappade men sammantaget blev det för lite effekt för att vi ska gå vidare. Nu får vi prova andra vägar, säger Ulrika Schön, nätmarknadschef på Öresundskraft.

Hon fortsätter:

– Ett nästa steg blir därför att ta direktkontakt med vissa kunder och kundkategorier för enskilda samtal. Våra kunder har fullt upp med sina egna verksamheter och har kanske inte möjlighet att sätta sig in i flexibilitetsfrågan. I samtalen kan vi nu utgå från varje kunds specifika förutsättningar.

Trots lite intresse är nätmarknadschefen hoppfull.

– Flexibilitet är en tillgång som hittills inte varit efterfrågad och det tar nog lite tid innan företag lär sig hur den kan utnyttjas. Men ”marknaden” finns - att hyra ut något man inte behöver för tillfället blir ju en form av delningsekonomi som kommer både företaget och samhället till del. I så måtto har effektsituationen i Skåne synliggjort något som vi kanske borde ha gjort för länge sedan, säger hon och tillägger:

– Kan man flytta sin energianvändning och därmed bidra till mindre effekttoppar, så har det både ett ekonomiskt värde och ett hållbarhetsvärde. Och vi vinner alla på att utnyttja det vi har på ett klokare sätt. Det är att hushålla med våra resurser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142