23948sdkhjf

3d-printing inom flygindustrin

GKN Aerospace i Trollhättan satsar på komponentreparationer inom flygindustrin, bland annat med additiv tillverkning.

– Vårt mål är att finnas med i alla led av en flygmotors livscykel och vi växlar därför upp vårt arbete med reparationer. Vi ser det som en viktig tillväxtmarknad med otrolig potential, säger Malin Andersson, produktionschef på GKN i Trollhättan.

Att byta ut utslitna flygmotorkomponenter kan bli en dyr historia. Delarna är ofta tillverkade i avancerade metallegeringar och har hårda säkerhetskrav. GKN har som ambition att försöka förlänga livslängden på de befintliga delarna och utnyttja de resurser som redan finns.

Bolaget har utvecklat nya metoder för reparationer, bland annat med hjälp av additiv tillverkning som drar ner kostnaderna och ökar flexibiliteten. Man använder sig bland annat av automatiserad inspektion vilket förenklar undersökningen av komponenten.

GKN vill återställa komponenten till ett skick som gör att motorns prestanda upprätthålls eftersom det då minskar bränsleförbrukningen. Detta kan leda till både en förbättrad hållbarhet och ökad lönsamhet inom flygindustrin.

Nu satsar GKN Aerospace på att bli branschledande inom reparationer av flygplanskomponenter. För tillfället byggs ett nytt verkstadsavsnitt på anläggningen i Trollhättan som ska fokusera på detta. Flera stora ordrar är bekräftade och GKN räknar med att behöva anlita mer resurser. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063