Om vi har bra underhållsprocesser använder vi förhoppningsvis en bra grundorsaks-elimineringsmetod när vi löser problem. Vänta, grundorsakselimineringsmetod, är det ens ett ord? Låt oss förkorta det till GOE. (Root Cause Problem Elimination, RCPE på engelska). GOE kan göras med olika dokumentations metoder och mjukvara som stöd. I grunden är dock alla bra metoder mer eller mindre identiska. Vi söker orsak-och-verkan kopplingar bakåt i tiden med stöd av bevis tills vi hittar grundorsaken, eller rättare sagt grundorsakerna, för det är ju aldrig en grundorsak.
Pudelns kärna Ledarskap i underhåll
De flesta av oss löser eller diskuterar tekniska problem varje dag. Ibland listar vi ut den “tekniska orsaken” till problemet, vi får lite ryggdunkar för att vi lyckades och så är det inte mer med det. Tyvärr har vi inte hjälpt vår organisation speciellt mycket om vi stannar vid den tekniska lösningen. Vi har inte nått den verkliga grundorsaken till problemet, utan bara skrapat på ytan. Pudelns kärna är ofta fortfarande okänd.