23948sdkhjf

Väljer rostfritt stål till bron för att slippa underhållet

Det är en gång- och cykelbro de ska bygga. Helt i stål. Men det för med sig så mycket mer - som arbete med el och VA.

Det är Svevia som ska bygga en 200 meter lång stålbro över bangården i Östersund. Brons två landfästen kommer att sträcka sig över både bangårdens nio spår, Ringvägen och en gång- och cykelväg.

Uppdraget omfattar även el- och VA-arbeten och anläggande av hiss och trapphus på båda sidor om spårområdet.

– Med den här bron kommer sträckan mellan Östersund och Storsjö Strand att kortas med nästan en kilometer så den kommer säkert att bli uppskattad. Med utsikt mot Storsjön kommer också en bred sittvänlig trappa att anläggas berättar Magnus Skoglund, Svevia.

Hela bron kommer att byggas i stål och består egentligen av fem sektioner. Ståldelarna tillverkas i fabrik och levereras till Östersund i delar som sedan svetsas ihop och lyfts på plats. Den längsta delen av bron, som går över bangården, är 56 meter lång och kommer att vara tillverkad av rostfritt stål.

– Rostfritt kräver mindre löpande underhåll. Att till exempel måla en stålbro som går över en järnväg är ett riskfyllt arbete. Genom att välja rostfritt material kan det undvikas, förklarar Magnus Skoglund.

Det är Östersunds kommun som finansierar bron, men projektet utförs på uppdrag av Trafikverket, som äger järnvägsanläggningen och därför ansvarar för projektering och byggnation.

Kontraktet är en totalentreprenad och värt cirka 70 miljoner kronor. Bron beräknas stå klar kring årsskiftet 2022–2023.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079