23948sdkhjf

Pris för cybersäkerhet

Orange Cyberdefense siktar på att öka hela Sveriges medvetande kring it-säkerhet, med bland annat instiftandet av ett pris.

Först var de bara ett par personer i en lokal i Malmö. Sedan blev de 700 anställda i sju länder. Sedan ifjol är de en del av franska Orange med över 260 miljoner kunder i 160 länder. 

Nu har konsultföretaget Gartner rekommenderat dem i tre olika marknadsguider. 

– Det är naturligtvis roligt att Gartner erkänner vårt arbete då det är definitivt ett mål vi strävar efter som företag. Vi har arbetat målmedvetet och hårt, och är stolta över denna kvalitetssäkring som det innebär, säger Leif Gyllenberg, Sverigechef för Orange Cyberdefense och liknar erkännandet vid att som restaurang omnämnas i Guide Michelin.

– Att rekommenderas av Gartner är en stämpel på att våra tjänster håller hög kvalitet. MSS handlar om att drifta och övervaka säkerhetslösningar hos kunder, Incident Response kan sägas vara krishanteringen efter en incident som redan inträffat, medan MDR är det område där vi är starkast idag: att förstå, detektera, analysera och prioritera hot. 

Han menar att Sverige är långt framme inom digitalisering men ligger en bra bit bakom de ledande länderna när det gäller säkerheten.

– Nu ser vi dock äntligen att det börjar hända saker: Det politiska trycket för att få det försenade nationella cybersäkerhetscentret på plats ökar och forskningsinstitutet Rise samordnar sedan i höstas en nationell forsknings- och innovationsnod för cybersäkerhet, som ska stimulera utvecklingen av nya lösningar. Vår förhoppning är att dessa initiativ tar oss upp från vår nuvarande rating runt plats 30 på vissa listor. Det borde vi klara som nation och för att fortsätta att ligga i framkant vad gäller digitalisering.

Orange Cyberdefense hoppas att satsningarna ökar Sveriges konkurrenskraft, och att det leder till att aktörer vågar satsa mer på innovativa it-lösningar. Samtidigt vill man göra ett socialt ställningstagande.

– Det är viktigt för företag att ha även mjukare syften, säger Leif Gyllenberg och avslutar:

– Vi vill säkra det digitala samhället, det är något vi lagt mycket tid på och kommer att fortsätta med under 2021 vid sidan av våra kommersiella och ekonomiska mål. Vi vill uppmärksamma innovation som säkrar det digitala samhället, och funderar just nu på att införa ett pris för företag eller individer vars insatser förtjänar att lyftas fram. Sverige har hittills inte varit så framstående på området, men nu ser vi nya bra initiativ och vill hjälpa till att förvalta dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093