23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på UochD
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tåg på betongpelare - mindre underhåll

Tåg på pelare i luften? Vad är det för ny teknik som skulle kunna göra svensk snabbjärnväg både billigare och i behov av mindre underhåll?

Ja, det är kanske egentligen för tidigt att orda om men DN erfar att Trafikverket snart presenterar ny teknik för att bygga höghastighetsjärnvägar. Så kallade landbroar.

Enligt uppgifter till DN har byggbolaget Skanska tagit fram en variant av en pelarmetod som används i bland annat Kina och Japan. En metod som ska utgå från 40 meter långa betongblock som läggs på pelare. Tekniken ska enligt de experter DN talat med kunna driva ner såväl bygg- som underhållkostnaden men framförallt kraftigt förkorta byggtiden. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088