23948sdkhjf

"Vi kommer få se att viktig infrastruktur inte kan underhållas"

Nej, det är nästan ingen som vill röja snö längre. Dels finns det inga förare och dels är det inte ekonomiskt lönsamt.

När bransch- och arbetsgivareföreningen Maskinentreprenörerna gör sin konjunkturrapport är resultatet kyligt - för viss verksamhet.

Rapporten visar att experter på snöröjning har mycket svårt att rekrytera maskinförare.

Dessutom anser en stor majoritet av maskinentreprenörerna i landet att snöröjning inte längre är en verksamhet som är ekonomiskt försvarbar att satsa på.

- Det här är en väckarklocka för kommuner, entreprenörer och fastighetsägare som behöver de här vintertjänsterna. Jag har varit en del av branschen i många år och har sett förändringen komma. Ska man följa regelverk i våra kollektivavtal så går det inte att få lönsamhet med snöröjning. Och våra medlemmar är inga fuskare och vill göra ett bra jobb. Då väljer de hellre bort den här verksamheten, säger Anders Robertsson, vd på Maskinentreprenörerna.

Årets rapport har ett särskilt avsnitt som för första gången ger en bild av hur Maskinentreprenörernas medlemmar ser på vinterväghållning som verksamhet. Det är en oroande bild som målas upp och som riskerar att slå mot infrastrukturens kvalitet och framkomlighet under vinterhalvåret.

- Förr kunde maskinentreprenörer ibland skämta om att snö var det vita guldet och det var den verksamhet som man levde på under vintern då det var svårare att schakta och bygga på grund av tjäle i markerna. Men nu ser vi att detta är historia. Hälften av landets maskinentreprenörer håller inte på med detta längre. Och bland de som gör det är det bara sju procent som anser att det ger en rimlig förtjänst. Resten gör det av helt andra skäl, som att kunna behålla maskinförare som det ju är stor brist på i Sverige, förklarar Anders Robertsson.

Samtidigt visar rapporten att landets maskinentreprenörer ser ljust på en rad andra verksamheter som har normal lönsamhet och är intressantare att fokusera på. Risken är att allt fler maskinentreprenörer därmed lämnar vinterväghållning som verksamhet.

- Vi kommer få se att viktig infrastruktur inte kan underhållas och byggas om den här trenden fortsätter, avslutar Anders Robertsson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.172