23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på UochD
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så planeras underhållet 2021

För att få trafikera och underhålla den svenska järnvägen måste man ansöka om tid i spåren. Därefter gör Trafikverket kommande års tågplan.

– Tågplanen ska möjliggöra att vi nyttjar våra spår så effektivt som möjligt. Det är vanligtvis trångt på spåren men det är viktigt att vi både kan köra tåg och samtidigt se till att vi förbättrar kvaliteten i anläggningen, säger Roberto Maiorana, trafikdirektör på Trafikverket.

För underhållets del gäller principen:

Vi prioriterar underhåll där det gör mest nytta, på större stråk och i storstadsområden. Där trafiken är som tätast får underhållsinsatserna också positiva effekter i hela järnvägssystemet.

Signaler, växlar, elkraft, ställverk, kontaktledningar – allt ska samverka för att det ska fungera. 12 000 kilometer spår med kontaktledning, 11 000 växlar och 29 000 signaler är några av alla de delar som finns i järnvägssystemet.

1678 planerade banarbeten ska genomföras 2021. Några av de större är:

Stockholm Central – stationsåtgärder, växelbyten

Stockholm Karlberg – spårbyte

Ängelholm Maria – dubbelspårsutbyggnad

Lund Malmö – fyrspårsutbyggnad

Göteborg Olskroken – ombyggnad till planskilda spår

Varberg – utbyggnad dubbelspår och tunnel

Värmlandsbanan – förberedande spårbyten

Ostkustbanan – spårbyte

BREAKING
{{ article.headline }}
0.102