Vi vet att vi behöver driftens stöd och medverkan för att uppnå riktigt bra tillförlitlighet i våra fabriker. Men, vet driftschefen exakt vad du förväntar dig? Har du definierat, kommunicerat och kommit överens om vad du vill ha hjälp med?
Just den här frågan kom upp i en Tissue (toa papper och servetter) fabrik i Sao Paolo, Brasilien förra året. Underhållschefen, Hector, tyckte inte han fick någon hjälp av driftschefen, Luis. Enligt underhåll kom arbetsorders in utan ledtid, driften tog inget ansvar för underhållsbudgeten, och stopp flyttades—hela tiden. Luis sa skämtsamt att Hector gnällde. Själv han hade ett helsike med produktionsplanering och försäljarna som hela tiden ändrade ordrar. Hector borde se till att maskinerna gick istället för att sitta där och gnälla som en “bebê”. Dessa kompisar stångades som två bergsgetter varje dag. De gjorde det med ett leende på läpparna som man gör i Brasilien, men jag kunde se att partnerskapet mellan underhåll och drift kunde förbättras. Det handlar ju inte om att vara kompisar, utan att jobba som ett team.