23948sdkhjf

Bruket digitaliserar underhållet

Massatillverkaren Rottneros har inlett en resa mot en mer digitaliserad vardag. För att potentiella svårigheter ska upptäckas i tid.

Här på bruket från slutet av 1800-talet utanför värmländska Sunne produceras årligen nära 190 000 ton mekanisk marknadsmassa av ungefär hundra anställda. Bruket har gamla anor - men anläggningen är nyare.

– Vi har under en femårsperiod investerat drygt 500 miljoner kronor i vår anläggning och har i flera avseenden en state of the art-fabrik. Vi är rädda om våra maskiner och vill på alla sätt förhindra att något förstörs, berättar Ola Thomasson som är fabrikschef på Rottneros Bruk. 

En av etapperna längs vägen är digitaliserat underhåll. Därför har man inlett ett pilotprojekt med värmländska underhållsspecialisten Intertechna.

- Installation av Intertechnas system ger oss i detta avseende en trygghet, säger Ola Thomasson.

Det handlar om Intertechnas Smart Maintenance system, HID Condition Monitoring. HID-systemet, som bygger på Industrial Internet of Things, IIoT-teknik syftar till att effektivisera underhållet, men framför allt att genom ständig övervakning av processerna säkerställa att fel upptäcks i god tid innan skadan är ett faktum.

Systemet använder sig av små intelligenta sensorer som känner av vibration och temperatur. Sensorerna limmas direkt på utvald utrustning och skickar trådlöst kontinuerlig information till en hub. Huben vidarebefordrar informationen till en dator, smartphone eller surfplatta.

Kommunikationen sker via en molnbaserad tjänst där informationen lagras och hanteras. Om sensorn känner av värden som avviker från idealvärdena skickas omedelbart larm till berörd personal.

- Digitalisering är ett av våra strategiska mål vilket gör det naturligt att använda ett system som bygger på artificiell intelligens. Vi vill med digitala hjälpmedel kunna planera vårt underhåll genom att alltid ligga steget före. Ju tidigare vi kan upptäcka brister och begynnande problem, desto mer kan vi spara, menar Ola Thomasson och fortsätter:

- Istället för att springa runt och släcka bränder kan vi använda tiden till att det se till att det aldrig börjar brinna, konstaterar Ola Thomasson.

Genom implementeringen av systemet fördjupas också samarbetet mellan drift och underhåll. Engagemanget har nämligen varit stort och man inser från båda håll systemets positiva effekter. Digitaliserad övervakning ökar också underhållsavdelningens möjligheter att nå ut till samtliga delar av fabriken.

Man kommer även att synkronisera sitt nya produktionsstyrningssystem Puls med underhållssystemet vilket ytterligare underlättar samarbetet mellan drift och underhåll.

Tillsammans med hela underhållsavdelningen och Bengt Söderlund, El Chef och Manne Jonsson, Områdestekniker i spetsen har vdn scannat av marknaden.

– De jämförelser vi har gjort talar på flera punkter till Intertechnas fördel. HID-systemet kombinerar avancerad teknik med enkelt handhavande och är dessutom mycket kostnadseffektivt. Att Intertechna dessutom finns på Hammarö, bara några mil söderut från vår anläggning, är naturligtvis ingen nackdel sett till tillgänglighet och service.

Samarbetet inleds under hösten då ett begränsat antal sensorer placeras ut på utvalda stationer runt om i fabriken.

- Sensorerna kommer att spridas ganska brett bland fläktar, pumpar och pannor, berättar Bengt Söderlund.

Utan kablar och med trådlös kommunikation via egen Wifi-anslutning kan projektering och installation utföras på ett smidigt sätt.

I samband med installationen kommer berörd personal att utbildas och när allt är på plats går projektet igång.

Även på Intertechna tycker man att det är roligt att den regionala industrin i allt högre grad prioriterar digitaliserat underhåll.

– HID-systemet har fått ett fantastiskt mottagande över hela Sverige, men det är naturligtvis lite extra roligt när offensiva företag i grannskapet väljer att samarbeta med oss, berättar Janne Persson, Intertechnas vd. 

Från Intertechnas sida utlovas fullt stöd längs vägen.

– När installationen är i hamn kommer vi i regelbundna månadsmöten att finslipa på rutinerna så att operatörerna kan jobba effektivare och ta mindre resurser i anspråk, avslutar Janne Persson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.47