23948sdkhjf

Brons betong inspekteras med drönare

Om du uppmärksammat drönare som far runt Öresundsbron - då har du sett hur förebyggande underhåll kan gå till idag.

– Vi effektiviserar den regelbundna betonginspektionen på bron och tar ytterligare ett steg för teknisk utveckling av Øresundsbrons underhåll, säger anläggningsdirektör Bengt Hergart vid Øresundsbro konsortiet.

Øresundsbrons pyloner, pelare och övrig betong inspekteras rutinmässigt. Hittills har det skett tre gånger. 

För 14 år sedan gjordes den första betonginspektionen på bron. Flera alpinister hängde då i rep för att inspektera brons pyloner, pelare och övriga betongytor. Ett tidskrävande arbete som resulterade i flera tjocka pärmar med noteringar.

Sedan dess har det gjorts ytterligare en betonginspektion – då man i stället fotograferade betongen från en pelare till en annan. Då digitaliserades inspektionen mer genom bilderna.

Nu är det alltså drönarinspektion som gäller. Genom algoritmer bearbetas drönarbilderna för att kartlägga och bedöma eventuella skador i betongen. På så vis effektiviseras arbetet för de ingenjörer som sedan gör en manuell bedömning och prioriterar betongunderhållet. Dessutom kan man med drönare komma åt och fotografera betongytor som man inte kunde förra gången.

– Nu inspekterar vi Øresundsbrons betong med drönare för första gången och analysen görs med artificiell intelligens, AI. Innan tekniken är helt fintrimmad för bron kompletteras inspektionen med experter som manuellt undersöker och jämför resultatet. Målet är att vi på sikt kan utföra betonginspektionen helt automatiskt med hjälp av en särskild AI-formel för just Øresundsbron, säger han.

Tidigare betonginspektioner har inte krävt några särskilda åtgärder. Protokollen är omfattande med detaljerad dokumentation, så att avvikelser kan jämföras med tidigare protokoll.

– Vår betongkonstruktion står sig väldigt bra och inget tyder på att det ändrats. Men inspektionerna är viktiga för att upptäcka eventuella brister, så att vi med underhåll och åtgärder kan se till att bron klarar sig i mer än de 100 år som vi räknat med, säger Bengt Hergart.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078