23948sdkhjf

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 5

När underhållsbranschen välkomnas till Underhållsdagarna – från teori till praktik är han en av talarna. Arrangörer är U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Hallå där Lars Uddén, Director Operation support på GKN Aerospace AB. Du är en av talarna på Underhållsdagarna.

Ditt föredrag ska handla om Kvalitetssäkrat underhåll.

Vad har fått dig att brinna så för detta ämne?

- För det första så tycker jag att det är så oerhört frustrerande och rent slöseri om man som underhållspersonal inte har rätt förutsättningar att utföra sitt arbete med avsikt på både kvalité och effektivitet. När jag vet att det finns så mycket man kan göra för att förbättra förutsättningarna om man på ett tidigt stadie som exempel i en upphandling av ny utrustning specificerar vilken kravbild vi sätter för vår driftsäkerhet och hur mycket vi faktiskt kan påverka med relativt små medel. Det finns alltså så mycket att göra tidigt som vi kan växla in i konkurrenskraft senare.  

Samt att man sedan följer upp att underhållet blir utfört på rätt sätt samt att vi inte överarbetar vilket är mycket lätt hänt.

Vilket budskap vill du att åhörarna ska komma ihåg efter att ha hört ditt föredrag?

- Jag vill förmedla ett scenario där vi som underhållsorganisation jobbar med leverantörer som växer och blir lönsamma bland annat tack vare vår lärdom om hur vi kan jobba med underhåll på ett effektivt sätt med små förändringar i ett tidigt skede samtidigt som vi får en mycket effektiv och bra underhållsverksamhet. Jag vill verkligen ge åhörarna budskapet att det går att lyckas med att påverka både leverantörer och andra intressenter i dessa frågor och ge praktiska exempel på hur man kan göra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078