23948sdkhjf

Överlastade fordon ger ökade underhållskostnader

Nästan hälften av de tunga fordonen är överlastade. Det visar de senaste mätningar som Vägverket gjort.

Mätningar på 31 platser i landet under 2019 visar att 45 procent av de tunga fordonen är överlastade. Detta är ett problem eftersom överlaster leder till ökad nedbrytning av vägar, snedvriden konkurrens och sämre trafiksäkerhet.

Läs också: SKF och stålvalsverket tillsammans mot driftstopp

– Trafikverket ser mycket allvarligt på detta. Den ökade nedbrytningen av vägkroppen och vägytan ger ökade kostnader för reinvestering, drift- och underhåll. I förlängningen leder det till försämrad möjlighet att utföra åtgärder på det lågtrafikerade vägnätet, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering vid Trafikverket.

Bristande regelefterlevnad när det gäller vikter ger upphov till snedvriden konkurrens inom branschen. Dessutom ökar risken för olyckor i och med att fordonens egenskaper försämras.

Det kan i sin tur leda till stora restidsförluster på grund av stillastående trafik, speciellt vintertid, eftersom lastbilar med släp har en tendens att ställa sig på tvären över körbanan.

– Att fordon är rätt lastade är bra för branschen, trafiksäkerheten och vägarnas livslängd, säger Lennart Kalander.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.098