23948sdkhjf

Øresundsbron satsar på underhåll när trafiken reduceras

Ny asfalt på bron, nytt vägräcke på Peberholm och renoverade väggpaneler i tunneln. Øresundsbron startar flera underhållsprojekt på förbindelsen när trafiken reducerats kraftigt på grund av coronapandemin.

Trafiken på bron har tidvis mer än halverats i coronakrisens spår.

Läs också: Bruket digitaliserar underhållet

– Med en dygnsöppen förbindelse är det oundvikligt att underhålla anläggningen utan att påverka trafiken, men nu passar vi på att utföra flera större underhållsprojekt för att förbättra och modernisera förbindelsen eftersom trafiken är glesare, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör vid Øresundsbro Konsortiet.

För några veckor sedan började demonteringen av ett slitet betongräcke på Peberholm som stått i över 20 år. Totalt ska 14,4 kilometer stålräcke monteras och hittills har omkring hälften kommit på plats.

– Nu får vi ett mer trafiksäkert räcke som är enklare och mer kostnadseffektivt att reparera vid skador. Förutom att det ger en ansiktslyftning på Peberholm har stålräcket en livslängd på 35 år i stället för betongräckets 20 år, säger Bengt Hergart.

I veckan inleds asfaltering på brodelen i riktning mot Sverige, vilket innebär att projektet tidigarelagts ett år. Vid utgången av juni väntas hela bron ha fått ett nytt slitskikt. Ungefär samtidigt pågår en renovering av väggpanelerna i tunneln, vilket kan utföras mer effektivt och under dagtid när trafiken begränsats.

Hastigheten kommer att begränsas på en del av förbindelsen medan arbetar pågår och nödvändig vägavspärrning av ett körfält.

– Hastigheten sänks vid vägarbetena, och vi pausar om det av någon anledning skulle orsaka köer. När arbetet är över står vi med en modernare och en än mer välunderhållen förbindelse. Fram till dess hoppas vi på kundernas tålamod, säger Bengt Hergart.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093