23948sdkhjf

Accelerera underhållsarbetet för järnvägen

Accelerera underhållsarbetet så att vi har en mer tillförlitlig järnväg när trafiken är igång igen. Den uppmaningen ger Ulf Larsson, rådgivare och branschexpert på WSP.

Det krävs kraftiga stödåtgärder för att tågbranschen ska överleva. Det visar en ny global studie av analys- och teknikkonsultbolaget WSP.

Läs också: 1500 miljoner till järnvägsunderhåll

 – Det vi ser nu är en bransch i fritt fall. Förutom olika former av ekonomiskt stöd för att överleva på kort sikt behöver branschen hitta sätt att skapa en säker resemiljö. Det handlar om exempelvis materialval där smitta trivs sämre, flexibla fordon och trängselstyrning i realtid, säger Ulf Larsson.

För en tid sedan blev det klart att Regeringen skjuter till pengar i kollektivtrafikbranschen. I Sverige har samhällskritiska flyglinjer upphandlats med statliga medel, vilket borde prioriterat även för långväga tågtrafik, menar Ulf Larsson.

En ljuspunkt är dock godstrafik på järnväg där trafiken bara minskat marginellt. Här finns en möjlighet att med rätt stöd komma ur krisen med en bibehållen marknadsandel.

– Regeringen borde använda tillfället till att stödja en långsiktig överflyttning från fossildrivna vägtransporter. Trafikverket kan till exempel underlätta genom en mer dynamisk bokning av tågtider, menar Ulf Larsson.

Han anser att risken äröverhängande att vi missar klimatmålen om räddningsinsatser inte är tillräckligt kraftfulla.

- En konkret åtgärd kan vara att accelerera underhållsarbetet så att vi har en mer tillförlitlig järnväg när trafiken är igång igen, vilket också är ett klassiskt verktyg för att stimulera ekonomi och arbetsmarknad. Här finns även chans att i en omställning digitalisera arbetet. Det kan handla om utökat system med sensorer som håller koll på statusen på järnvägen för att minska antalet fysiska inspektioner till exempel, avslutar Ulf Larsson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.173