23948sdkhjf

Nu kommer vätgastågen

Efter 530 dagar och mer än 180 000 kilometer avslutades testkörningarna av världens två första vätgaståg i slutet av februari. 

LNVG var det första tågföretaget som trodde på vätgas och investerade i tekniken med en order på 14 Coradia iLint-tåg och trettio års underhåll och strömförsörjning.

Läs också: Från Clas Ohlson till cyberrymden

Järnvägsfordonstillverkaren Alstom kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och ansvara för underhållet av fordonen vid sin anläggning i Salzgitter i Tyskland.

De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har nu gått i passagerartrafik sedan i september 2018.

– Våra två Coradia iLint har de gångna 1,5 åren visat att bränslecellstekniken kan användas framgångsrikt i daglig passagerartrafik. Detta gör oss till en viktig drivkraft på vägen mot utsläppsfri och hållbar mobilitet inom järnvägstransporter, kommenterar Jörg Nikutta, vd för Tyskland och Österrike på Alstom Transport Deutschland GmbH och fortsätter:

– Vi har också fått värdefulla data från testkörningarna av bränslecellstågen för vidareutveckling av tekniken. 

Läs också: Underhållslösning för bättre integreringsmöjligheter och högre funktionalitet

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar här är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Dr. Bernd Althusmann.

Gas- och teknikföretaget Linde kommer att bygga och driva en vätgastankstation för serietågen nära stationen i Bremervörde.

– Vi är stolta över att vi var det första järnvägsbolaget i världen som fick köra de två första bränslecellstågen på Weser-Elbe-nätet. Våra passagerare var mycket nyfikna på tågen och den nya tekniken från första början. Förutom en mycket låg ljudnivå kunde vätgaståget leverera utsläppsfri drift, särskilt viktigt i tider av klimatförändringar. Driften av iLint var motiverande för våra tågförare, säger Andreas Wagner, chef för SPNV-divisionen och auktoriserad undertecknare på Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

Från 2022 kommer 14 vätgasdrivna Coradia iLint regionaltåg att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109