23948sdkhjf

Nu kommer vätgastågen

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Efter 530 dagar och mer än 180 000 kilometer avslutades testkörningarna av världens två första vätgaståg i slutet av februari. 

LNVG var det första tågföretaget som trodde på vätgas och investerade i tekniken med en order på 14 Coradia iLint-tåg och trettio års underhåll och strömförsörjning.

Läs också: Strålsäkerheten tillfredsställande

Järnvägsfordonstillverkaren Alstom kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och ansvara för underhållet av fordonen vid sin anläggning i Salzgitter i Tyskland.

De två första Coradia iLint-tågen från Alstom har nu gått i passagerartrafik sedan i september 2018.

– Våra två Coradia iLint har de gångna 1,5 åren visat att bränslecellstekniken kan användas framgångsrikt i daglig passagerartrafik. Detta gör oss till en viktig drivkraft på vägen mot utsläppsfri och hållbar mobilitet inom järnvägstransporter, kommenterar Jörg Nikutta, vd för Tyskland och Österrike på Alstom Transport Deutschland GmbH och fortsätter:

– Vi har också fått värdefulla data från testkörningarna av bränslecellstågen för vidareutveckling av tekniken. 

Läs också: Saab får underhållsbeställning för 687 miljoner

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar här är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Dr. Bernd Althusmann.

Gas- och teknikföretaget Linde kommer att bygga och driva en vätgastankstation för serietågen nära stationen i Bremervörde.

– Vi är stolta över att vi var det första järnvägsbolaget i världen som fick köra de två första bränslecellstågen på Weser-Elbe-nätet. Våra passagerare var mycket nyfikna på tågen och den nya tekniken från första början. Förutom en mycket låg ljudnivå kunde vätgaståget leverera utsläppsfri drift, särskilt viktigt i tider av klimatförändringar. Driften av iLint var motiverande för våra tågförare, säger Andreas Wagner, chef för SPNV-divisionen och auktoriserad undertecknare på Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

Från 2022 kommer 14 vätgasdrivna Coradia iLint regionaltåg att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen.

Håll dig uppdaterad med UochD

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Stora underhållsstopp i juli och augusti

Sommaruppehåll i nyhetsflödet

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 4

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Strålsäkerheten tillfredsställande

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 3

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Rengör utan att gå in

Nyhetsbrev

Explosion vid underhållsarbete i Helsingfors

Arkiv

Saab får underhållsbeställning för 687 miljoner

Plus

Insamlade och sammanställda erfarenheter – det är standard

Modern borrteknik öppnar för geotermisk urkraft

Virtuellt kraftverk mot effektbrist

Så lockas fler unga till järnvägen

Plus

Krönika: Utmärkt läge att framhålla vikten av underhåll och smart maintenance 

Plus

Krönika: Finns det en Silver Bullet för att förbättra underhåll? 

Ledarskap inom underhåll 

Öresundsbrons 15,9 kilometer stål och betong blir film

Fastigheten för underhåll av grensletruckar underhålls

De blir generalentreprenör för restaureringen av Storkyrkan

Plus

Underhåll inte för säkerhets skull

Instalco intar Norrlandskusten

Extremt höga elpriser

SKF investerar ytterligare 400 miljoner i Kina

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 2

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Forskarskolan hjälper industrins FoU-avdelningar

Flygplansunderhållaren ansöker om företagsrekonstruktion

Erbjuder hjälp i omstarten

Underhållsföretaget tar över driften av hjulsvarven

Nu gäller skärpta krav på reservkraft för alla

Får tillägg i avtal med Telia för 1,3 miljarder

Det går att lagra fossilfritt bränsle för stationära reservkraftverk

Helautomatiserad cybersäkerhetslösning

Faktasajt om konkurser och varsel

Hon blir projektutvecklings-chef på YIT

Ny induktionsvärmare från SKF

One Nordic förvärvas

Hon kan bli ny LO-ordförande

Nytt bolag för digitaliseringens möjligheter

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar värmekameror med enkel betjäning

RS Components presenterar en ny datainsamlingsenhet

Release av ny version ComGage

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Lasersvetsning av plast

Molykote® P-37 löser problem med skruvförband

Trygghetslarm på äldreboende kan rädda liv

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Mobilfluid 428 - Modern universalolja för lantbruk

CERTEX lanserar kättingblock från Elephant

Framtidens stationer - Intelligenta mobiliteter!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

RS introducerar frekvensomformare industriell automation

Webbinarie: Equotip Bluetooth Live!

Lasersvetsning av plast

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Ny unik funktion i Sylvacs IoT-instrument

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Portabel hårdhetsprovning, webbinarie

Snabb överblick av betongkonstruktionens tryckhållfasthet

Webbinarie 3 inom portabel hårdhetsprovning

Sänd till en kollega

0.125