23948sdkhjf

Intervju: Drönarregelverket kräver mer utbildning

Det har kommit nya regler från EU som handlar om drönare. Reglerna påverkar både vem som får flyga, vad som får flygas, var man får flyga och hur man får flyga.

Det enda de egentligen inte styr är varför man ska flyga drönare så vi börjar med att ställa frågan hur intresset ser ut efter att de nya reglerna presenterades. Frågan går till Nicolas Tegsell, utbildningsledare för Drönarutbildningen i Ljungbyhed i Skåne.

Läs också: 14 nya standarder för drönare

När vi når honom står han ute på ett flygfält med några studenter och flyger.

- Så tar du och tippar den framlänges över sig själv så kalibrerar den, bra, hör vi genom luren.

Det har redan börjat skickas fler praktikanter till skolan från företagen.

- Jag ser att branschen vaknar till liv. Det kommer att krävas att fler har utbildning för att flyga. Men det kommer också fler möjligheter att göra saker som inte gick att utföra tidigare. Vissa branschområden kommer kunna börja satsa på sina produkter och tjänster. Främst handlar det om autonom flygning utom synligt håll.

Läs också: Nya drönarregler skjuts fram på grund av corona

Att flyga utom synhåll har inte varit möjligt på samma sätt tidigare.

- Företag som har velat göra det tidigare har fått lägga månader i handläggningstid på Transportstyrelsen för att kunna testa de här sakerna i ytterst begränsad skala. Det inget man kan göra effektivt med sitt företags produkt. Vi ser redan nu innan regelverket trätt i kraft att många insett att de kommer att kunna utveckla sina produkter.

Själva regelverket innehåller en hel del nyanser menar han.

- Det är ett omfattande, genomarbetat regelverk där det finns en trappa upp från en låg till hög nivå. Alla som ska flyga drönare behöver komma in i systemet.

Läs också: Nya drönarregler inom hela EU

På Ljungbyhed har reglerna redan inkluderats i flygteorin.

- Vi tog tidigt höjd för att det skulle vara hög kunskap inom flygteori. Våra studenter har läst samma teori som en privatpilot som tar certifikat. Sedan har vi modifierat allt eftersom Transportstyrelsen kommit ut med mer information om det nya regelverket.

Tycker du att det är bra att de nya reglerna införs?

- Jag tycker det är bra. Det är bra att den som flyger ska vara synlig och registrerad. Nu hoppas vi bara att tillsynen fungerar - det är upp till tillsynsmyndigheter att se till att regelverket efterlevs, avslutar Nicolas Tegsell.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.081