23948sdkhjf

Minskade underhållskostnader genom stål med bättre korrosionsbeständighet

Det är nu åtta år sedan SSAB började testa färgbelagt stål av typen SSAB Weathering. I tuff utomhusmiljö testades stålet för att man skulle kunna se hur väl det stod emot korrosion jämfört med konventionellt målat stål.

Trots att ytan repats ned till naken metall klarade provplåtarna korrosion, färgen satt bergfast och stålet bromsade ytterligare påverkan.

Läs också: SKF och stålvalsverket tillsammans mot driftstopp

– Vi är väldigt glada över de här resultaten, som också är positivt för våra kunder. En bättre korrosionsbeständighet gör att stålet inte behöver målas om så ofta, vilket minskar underhållskostnaderna och belastningen på miljön, säger Henrik Eriksson på SSAB.

Anledningen till de goda resultaten är att det bildas en skyddande patina på stålytan, även när det finns repor i färgskiktet. Denna skyddande yta hindrar korrosionen att ta sig in under färgen och förbättrar därmed korrosionsbeständigheten, vilket minskar behovet av underhåll.

Esa Virolainen, Senior Specialist på SSAB. förklarar hur testet gick till:

– I testerna målades en yta av 100 x 150 millimeter på flera olika SSABs Weathering stål, samt på ett referensstål utan väderbeständig stållegering, med ett epoxypolyuretan färgsystem. Därefter repades varje prov för att utsätta stålet för korrosion och lämnades sedan på en testanläggning utomhus i över sex år.

Och resultatet?

– Man kunde se på färgskiktet att det fanns en synlig delaminering mellan färg och stål på det konventionella stålet, medan proverna för SSAB Weathering stålet såg i det närmaste intakta ut. En liten mängd rost hittades under färgen, men färgen fäste väl ändå. Man måste ta i rejält för att få bort färgen från de korroderade områdena, säger Esa Virolainen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.081