23948sdkhjf

En av Dalarnas största järnvägssatsningar

Ett kilometerlångt spårbyteståg anländer i augusti till Avesta Krylbo. Det behövs när järnvägsspåret fram till Hedemora ska bytas ut.

Räls, slipers, makadam och växlar ska bytas ut mot nytt material. Nya spår minskar nämligen driftstörningar och skapar en mer robust och pålitlig järnväg.

Läs också: Bolidens smarta batterilager i drift

Spårbytet är ett av de största järnvägsarbetena i Dalarna på decennier. Den del av Dalbanan som ska bytas ut startar strax norr om Avesta Krylbo station och har slutdestination i höjd med infarten till Hedemora station. Totalt byts 21 kilometer spår ut.

- Spårbytet är en av de mer omfattande förbättringarna som skett på Dalabanan, och samtidigt byter vi ut järnvägsbron över Sätervägen i Solvarbo. Det nuvarande spåret närmar sig slutet på sin tekniska livslängd och risken för trafikstörningar ökar. Efter spårbytet får vi en mycket mer driftsäker anläggning, säger Peter Björklund, projektledare på Trafikverket.

I Snickarbo och Hedemora läggs nya spårväxlar in vilket ger kortare mötestider för tåg som möts. Resenärerna får då kortare väntetider vid stationerna.

- Vi utför arbetet på dag-, kvälls- och nattetid och det kan innebära att det blir ett obehag i form av buller i centrala Avesta. Det kommer att vara kortvarigt eftersom spårbyteståget rör sig förhållandevis fort framåt. Vi kommer att informera de fastighetsägare som vi tror kan bli mer utsatta än övriga, säger Peter Björklund.

Medan spårbytet pågår är järnvägssträckan mellan Avesta och Borlänge avstängd för tågtrafik. 

Arbetet påbörjas i mitten av augusti och pågår fem veckor framåt. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125