23948sdkhjf

Debatt: Ingen ska behöva dö på jobbet

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

De är båda lokförare tillika huvudskyddsombud respektive styrelseledamot i Seko. Monika Roll och Hans Johansson skriver i en debattartikel i Sekotidningen om hur järnvägsunderhållet påverkar lokförarnas och banarbetarnas liv och arbete.

"I förra veckan miste ännu en person sitt liv på arbetet. En spårsvetsare anställd av Strukton rail blev påkörd av ett pendeltåg och avled av sina skador. Detta är givetvis en oerhört tragisk händelse. Inte bara för de anhöriga till den omkomna utan också för den personal som tjänstgjorde på pendeltåget och för järnvägsbranschen i stort. Detta ska inte få inträffa då det finns regelverk om och hur arbeten i spårmiljö ska vara säkra för alla inblandade."

Läs också: Södra stambanan: även Flackarp-Lund blir fyrspårigt

Debattörerna skriver att löpande underhåll inte åtgärdas förrän lokförarna anmält ett flertal gånger och att planerat underhåll skjuts på framtiden.

De menar att statistiken visar hur det förebyggande underhållsarbetet bortprioriterats till förmån för det betydligt dyrare akuta och felavhjälpande arbetet.

"Från 2002-2014 ökade kostnaderna för järnvägsunderhållet från 2,8 till 6 miljarder kronor. Detta samtidigt som 85 procent av alla förseningar på järnvägen grundar sig i infrastrukturfel...Förseningarna på järnvägen kostar samhället omkring 5 miljarder per år."

De menar att det förebyggande arbetet var högre prioriterat innan järnvägsunderhållet avreglerades – trots att SJ kanske inte var den mest effektiva organisationen. Men som det är nu gör kraven på vinstmaximering att man åsidosätter säkerhetstänket.

Läs också: Rise kan kvalitetskontrollera din skyddsutrustning 

"Stressen att utföra spårarbeten snabbt resulterar också i att underhållsentreprenörerna ibland inte genomför säkerhetsåtgärder som att kortsluta spåren, sänka hastigheten, spärra trafiken eller placera ut mycket väl synliga tågvarnare längs spåren för att varna de som genomför ett lättare spårarbete när ett tåg är på väg mot platsen."

Avslutningsvis skriver Monika Roll och Hans Johansson att det vore bättre för lokförarna med ett återreglerat järnvägsunderhåll.

"Säkerheten måste prioriteras högre på järnvägen även om det tar tid och kostar. Ingen ska behöva dö på jobbet. Ingen ska heller behöva sluta med sitt jobb på grund av att den varit med om en så traumatiserande händelse att den aldrig blir sig själv igen. I synnerhet inte om händelsen hade kunnat förebyggas och undvikas."

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vi önskar våra läsare en glad påsk!

Borrningen i Viscaria pausas för underhållsarbete

Bolidenanställda erbjuds tjänstledigt för att hjälpa vården

Allt klart - det blir två marina kraftverk

Alfa Laval tecknar avtal för preventivt underhåll offshore

Undersökning: över 450 svenska företag om effekterna av coronakrisen

Nyhetsbrev

Nya drönarregler inom hela EU

Arkiv

Södra stambanan: även Flackarp-Lund blir fyrspårigt

ABB stöttar i krisen med fjärrövervakning

Rise kan kvalitetskontrollera din skyddsutrustning 

De ska drifta och underhålla 3GIS mobilnät

Hagabs nya vd slås av engagemanget

LTU bygger 5G-testbädd inomhus

Skanska bygger dubbelspår för 1,7 miljarder

Samhällsviktiga flyg säkras

Powercell tecknar avtal på 77 miljoner

Många - men färre varsel förra veckan

Mycket järnvägsunderhåll i påsk

Intervju: om återstart 20 april

Utökar för fler uppkopplade fastigheter och mer driftövervakning

Ska sköta all IT åt Almi

Instalco får sitt hittills största uppdrag värt 700 miljoner

En av Dalarnas största järnvägssatsningar

Munksjös driftstopp blir av trots coronakrisen

SPM Instrument får distributör i Sydafrika

Får stipendium för drönarforskning

De säkrar SCA:s kraftlinerproduktion

Almedalsveckan ställs in

Utbildas för att styra framtidens robotar

Railcare får 22 miljonerskontrakt

Eltels och Trafikverkets avtal värt 23 miljoner - euro

Mekonomen har fortfarande driftstörningar efter IT-intrånget - Uppdaterad

Mäter bockade rör på plats

Kraftindustrin tar hjälp av drönare

Nya antenner för ökad driftsäkerhet på radioutsändningarna

Var källkritisk

Se alla Företagens egna nyheter

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

Lasersvetsning av plast

Erbjudande på uppkopplade skjutmått

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Produktfamiljen Sylvac Scan är komplett!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Träffa CERTEX digitalt

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

Hur fungerar fukthärdande silikonlim & tätningsmedel?

Kom och jobba som Produkttekniker hos oss!

Seminarium - industriell datortomografi

Vi är på plats på UH-Mässan - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Platser kvar till workshopen om oförstörande sprickprovning!

Möt oss på UH-mässan - Prata Smörjmedel & Lim - Kul Tävling

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Sänd till en kollega

0.172