23948sdkhjf

Väg- och banavtalet omförhandlas

Byggföretagen och Seko växlar avtalsyrkanden. Byggföretagens målsättning är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen.

– Idag växlar vi yrkanden på vårt sista avtalsområde och vi hoppas att avtalsförhandlingarna kan genomföras i samma konstruktiva anda som 2017, när vi senast genomförde avtalsförhandlingar. Dessa år har präglats av samförstånd och en gemensam vilja att skapa bättre villkor i vår bransch. Vi vill få fler företag att omfattas av kollektivavtalen eftersom det kan stärka förutsättningarna för en bransch med sund konkurrens och bra villkor, säger Martin Ulfving, huvudförhandlare för Väg- och banavtalet hos Byggföretagen.

Läs också: SKF och stålvalsverket tillsammans mot driftstopp

Byggföretagen yrkar exempelvis på att den ordinarie arbetstiden ska vara 40 timmar i genomsnitt per helgfri vecka under en beräkningsperiod om högst fyra veckor. De vill också att företag som tillämpar företagsvis lönebildning endast får fördela halva höjningen av utgående lön individuellt istället för hela.

Väg- och banavtalet omfattar mer än 2 000 medlemsföretag och dess medarbetare som arbetar med att bygga och underhålla vägar och järnvägar, spårvägar och tunnelbanor, mark- och ledningsarbeten och med dessa sammanhängande arbeten.

– En fungerande infrastruktur är nödvändig för att människor ska kunna pendla till och från jobbet och för att vi ska kunna transportera varor. Genom en utbyggd och förbättrad infrastruktur skapas möjligheter för människor att hitta nytt jobb, för företag att rekrytera ny personal och för studenter att utbilda sig. Därför måste vi tillsammans med våra avtalsparter ta vårt ansvar genom att bedriva avtalsförhandlingarna i samförstånd och ta sikte på de långsiktiga samhällsutmaningarna, avslutar Martin Ulfving.

Det nya Väg- och banavtalet ska vara på plats den 30 april.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.089