23948sdkhjf

Millimetersmå läckor upptäcks med flyg

Stockholm Exergi lagar hundratals millimetersmå läckor i sitt energisystem varje år. Men hur kan så små läckor upptäckas? Svaret kommer oväntat – från luften.

Det kallas flygtermografering och innebär att ett flyg som försetts med värmekamera skannar av stora områden. Efter skanningen kan observationerna kartlägga var det finns läckage och skadorna kan åtgärdas innan marken undermineras.

Läs också: SKF och stålvalsverket tillsammans mot driftstopp

Varför är det viktigt att hitta även så små skador tidigt?

– I och med att vi hittar små läckage tidigt blir reparationsarbeten samt avbrott för de boende mindre omfattande. Vi minimerar även de vattenförluster som uppstår till följd av läckagen, berättar Louise Leandertz, chef för Drift och Tillsynskontroll på Stockholm Exergis fjärrvärmenät för U&D.

Hur länge har ni använt er av flygtermografering?

– Vi har använt flygtermograferingstekniken årligen de senaste fem åren.

Läs också: Underhållslösning för bättre integreringsmöjligheter och högre funktionalitet

Ungefär hälften av läckorna upptäcks med flyg. Hur upptäcks resten av läckorna?

– De läckage vi inte upptäckter med flygtermograferingen upptäcks via förebyggande underhåll, larm som är kopplade på våra ledningar samt inkommande samtal från allmänheten.

Finns det några nackdelar med tekniken?

– Flyget kan uppfattas störande under de nätter vi flyger. Det tar mellan fem och sju nätter att söka av hela fjärrvärmenätet på drygt 290 mil. Och det är en relativt dyr teknik att använda.

Kommer flygtermografering bli ännu mer vanligt i framtiden?

– Flygtermograferingen är idag ett komplement till den larmteknik vi använder för att hitta läckage på våra ledningar. Idag har vi ingen annan teknik som ger oss samma precision som flyget vilket innebär att vi tills vidare planerar att fortsätta med flygtermografering.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.516