23948sdkhjf

Kostnaden för Ostlänken utredd

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Nu är Trafikverkets utredning av kostnaderna för den nya stambanan mellan Järna och Linköping klar.

Ostlänken ska bli en 16 mil lång dubbelspårig järnväg med stadspassager, broar och tunnlar. Sedan 90-talet har resandet på järnväg fördubblats och prognoserna visar på en fortsatt ökning. Samtidigt är de befintliga stambanorna hårt belastade och behovet av ökad kapacitet är stor.

Läs också: Bransch i kris: Svevia visar kanonresultat

- Vi ser att vissa partier av den planerade järnvägen sticker ut kostnadsmässigt, samtidigt som stora delar håller budget. Det är viktigt att fortsätta arbetet för ett effektivt genomförande. Vi planerar att bygga etappvis och börja med den norra delen av Ostlänken, mellan Järna och Norrköping. Det är där vi kommit längst och det gör att vi kan ta järnvägen i bruk i takt med att etapperna blir klara, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.

Ostlänken har i nuvarande nationell plan för transportsystemet finansiering till cirka 54 miljarder kronor (2017 års prisnivå). I april 2019 kunde Trafikverket konstatera att nuvarande förslag för Ostlänken riskerar att bli drygt 10 miljarder kronor dyrare. Geotekniska förutsättningar, längre tunnlar, stadspassager samt hantering av överskottsmassor stod för större utgiftsposter än först beräknat.

- Trafikverket har tillsammans med kommunerna längs järnvägssträckan gjort en kraftsamling för att se hur Ostlänken ska kunna byggas utan att kostnaderna ökar. Utredningen visar att kostnaderna bara kan bantas marginellt om det inte ska ge stora konsekvenser på järnvägens funktion, säger Einar Schuch.

Det är framför allt andra lösningar för hantering av överskottsmassor som kan minska kostnaderna i den nuvarande järnvägssträckningen med totalt cirka 1 miljard kronor.

På sträckan från Norrköping och söderut finns stora kostnader och osäkerheter. Det innebär att Trafikverket för sträckan fram till Linköping kommer att fullfölja arbetet med att ta fram järnvägsplaner och fortsätta se på möjlig optimering av kostnaderna.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vindkraftsrekord uti Norden

Sverige är utsatt för angrepp – varje dag

Kommissionens strategier för EU:s digitala framtid

Göteborgs kanalmurar kostar miljarder att renovera

Chalmers ska skydda samhällskritisk infrastruktur

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

Nyhetsbrev

Frigör sin IT-verksamhet från den dagliga driften

Arkiv

Ny allbränslepanna ersätter två underhållskrävande pannor

Saknas: kompetens inom cybersäkerhet

Växande byggnadsunderhåll under förra året 

Sökes: arbetskraft

Inför kommande banarbeten: Skånetrafikens tågersättare är utsedd

Välunderhållna ledningsgator minskar driftstopp

Historiskt hög nivå på underhåll

Så kan de planera underhållsinsatserna

Nytt nätverk inom automation och digitalisering

Inte första gången polisens mejl hamnar fel

Väg- och banavtalet omförhandlas

Hackare utnyttjar coronaviruset för att sprida skadlig kod

Millimetersmå läckor upptäcks med flyg

Bransch i kris: Svevia visar kanonresultat

Regeringens utredare av cybersäkerhet

LTU och Epiroc i nytt samarbete

Clavisters kort visar säkerhetsstatusen hos företag

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Sänd till en kollega

0.125