23948sdkhjf

Handelskammaren – underhåll räcker inte

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Handelskammaren går nu ut med ett gemensamt uttalande angående samtal om finansieringen av nya stambanor. Här kan du läsa några delar av uttalandet.

Det började med att regeringen bjöd in till förhandlingar om finansiering av en utbyggnad av nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Handelskammaren anser att partierna tycks ha låst sig i sina positioner.

Läs också: Bullerprojektet blev även underhållsarbete

"Moderaterna och Kristdemokraterna ville inte komma till förhandlingen med hänvisning till höga kostnader för projektet. Visserligen har ledande företrädare för de båda partierna kritiserat sina partiledningar för de att inte vill delta i samtal med infrastrukturminister Tomas Eneroth, men det har inte ruckat på motståndet."

Men bland väljarna finns ett starkt stöd för nya stambanor ute i landet, där infrastruktur av god kvalitet är en helt avgörande förutsättning för näringsliv och samhälle i stort, fortsätter Handelskammaren.

"Vi kan därför bara beklaga de låsningar som nu uppstått som resultat av positionering i det nya partipolitiska landskapet. I låsta situationer behöver man återvända till grunden och varför landet faktiskt är i behov av en omfattande järnvägsinvestering."

Representanterna för Handelskammaren beskriver argumenten för byggnationen. En del handlar om arbetsmarknaden.

Läs också: Ska söka läckor med molnlösning

"En välfungerande järnväg har visat sig kunna skapa tillväxt i form av större arbetsmarknadsregioner. Människors möjlighet att söka jobb har förbättrats och arbetsgivare har lättare kunnat hitta rätt kompetens. En stor möjlighet längs med nya stambanan är att tätare knyta samman Sveriges tre största köpingar – Norrköping, Linköping och Jönköping. Med en utbyggnad skulle dessa städer kunna utgöra en kraftfull tillväxtmotor i form av en sammanhållen arbetsmarknadsregion."

Argumentet att kostnaderna blir höga bemöter Handelskammaren också.

"Det stämmer visserligen att nettonuvärdeskvoten, vilket är ett av många mått över investeringars lönsamhet, indikerar att investeringen inte skulle vara lönsam. Problemet med denna typ av invändning är tidshorisonten. Nya stambanor är en stor investering med väldigt lång brukstid. Det är inte rättvisande att ställa korta tidsvinster per resenär mot stora utgifter under en 20-årsperiod. Det behövs ett långt mycket längre perspektiv. Nästan samtliga järnvägsinvesteringar har dålig lönsamhet med detta mått, inklusive den pågående utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm. En ansvarsfull finansiering är givetvis helt central för att stora projekt som dessa ska falla väl ut och det är precis därför vi menar att så många politiska partier som möjligt i riksdagen bör delta i samtalen."

Handelskammaren kritiserar hur politiken i Sverige fungerar.

Läs också: Säkrar strömmen till Arlanda och Bromma flygplats

"Just därför är situationen i dagsläget så bekymmersam och tyvärr symptomatisk för hur politiken kommit att fungera i Sverige. Partipolitiska låsningar och meningslösa konfliktlinjer blir grus i maskineriet trots att behoven är uppenbara och bristerna påtagliga. Järnvägstrafiken har under många år vuxit, men i storstadsområdena och på vissa delar av stamnätet är nu kapaciteten så hårt ansträngd att ytterligare trafik inte är möjlig. Pendlare kommer för sent till jobbet och gods kommer inte fram i tid. Detta har sammantaget lett till att många räknar bort järnvägen som ett pålitligt transportalternativ. Mer underhåll kommer inte lösa problemet med för lite kapacitet.

Representanterna uppmanar samtliga parter att ta fram en sund finansiering för byggandet.

"När 2020-talet nu precis tagit sin början med både klimatomställning och urbanisering som stora utmaningar, skulle det vara beklagligt om ett perspektiv från huvudstadens lokala förutsättningar skulle få sätta stopp för en nödvändig och även efterlängtad investering ute i resten av landet. Vi uppmanar därför samtliga parter att se bortom kortsiktiga och billiga poäng, för att istället sätta sig ner och mejsla ut en hållbar och sund finansiering för projektet. Det menar vi skulle vara ett bra sätt att ta ansvar för Sverige under kommande årtionden."

De som undertecknat skrivelsen är Stephan Müchler, VD Sydsvenska Handelskammaren, Christian Berger, VD Östsvenska Handelskammaren, Johan Trouvé, VD Västsvenska Handelskammaren och Helena Zar Vallin, VD Handelskammaren Jönköpings län.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Bullerprojektet blev även underhållsarbete

De digitaliserar Ahlstrom-Munksjös verksamhet

Ska söka läckor med molnlösning

Otät ventil stoppar kärnkraftsverket O3

Säkrar strömmen till Arlanda och Bromma flygplats

Regionala träffar med Säpo för ökad kunskap om cybersäkerhet

Nyhetsbrev

De ska underhålla Telenors och 3:s gemensamma 3G-nät

Arkiv

Dödsolyckor beror oftast på bristande säkerhet

Facken sågar minimilöner

Tillståndsbaserat underhåll även för elnätsägare

Rise samarbetar kring cybersäkerhet och AI med lastbilsbolag

SSAB anställer tusentals semestervikarier

Gruvbolag satsar på kriskommunikation

Byter ledningar – utan att gräva

Ny standard för reparation och renovering

Kryptering kan användas av cyberkriminella

De ska förbereda Karlstads nya resecentrum

Tar strid för sina skyddsombud

Vindkraftsrekord uti Norden

Sverige är utsatt för angrepp – varje dag

Kommissionens strategier för EU:s digitala framtid

Göteborgs kanalmurar kostar miljarder att renovera

Chalmers ska skydda samhällskritisk infrastruktur

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Sänd till en kollega

0.125