23948sdkhjf

Romantika åker först på schemalagt underhåll

Tallink Grupp kommer att renovera tre fartyg under det första kvartalet 2020 varav Romantika är det första. Tallink bedriver ett kontinuerligt renoveringsprogram enligt vilket samtliga av gruppens fartyg uppdateras och fräschas upp två gånger under en femårsperiod.

Den 13 januari åkte därför Romantika till Nautavarvet i Gdynia i Polen för schemalagt underhåll och planerade förnyelsearbeten. Fartyget blir kvar på Nautavarvet i nästan två veckor och kommer tillbaka på rutten Riga–Stockholm lördag den 25 januari.

Under den planerade dockningen kommer flera viktiga publika utrymmen genomgå en omfattande förnyelse och få en fullständig översyn enligt företagets uppdaterade designkoncept. Förutom detta kommer planenligt tekniskt underhåll att utföras ombord.
Till exempel kommer den populära bufférestaurangen ombord att renoveras enligt Grande Buffet-konceptet. På samma sätt ska fartygets cafeteria att förnyas i enlighet med Coffee & Co-konceptet och fartygets pub kommer att renoveras enligt Seapub-konceptet. Mindre renoveringsarbeten ska göras i restaurang Grill House och den ryska restaurangen Aleksandra. Diskoteket får en uppgradering av interiören – ett nytt golv installeras tillsammans med nya möbler.

Liksom alla fartyg som genomgår schemalagda dockningar år 2020 ska fartyget på den tekniska sidan förberedas för användning av landström under hamnuppehåll. För att ytterligare förbättra fartygets energieffektivitet och minska utsläppen kommer tekniska förbättringar att genomföras ombord.

– Det är mycket viktigt att vi moderniserar våra fartyg regelbundet för att säkerställa att dessa fortsättningsvis tillhandahåller reseupplevelser i toppklass och erbjuder våra kunder förstklassiga resor. Förbättrad kundupplevelse går naturligtvis hand i hand med att se till att våra fartyg håller högsta möjliga standard, vilket gör att fartygen fullt ut uppfyller de senaste kraven på effektivitet och hållbarhet. Den här gången kommer Romantika att förberedas för användning av landström under hamnuppehåll i Stockholm, vilket hjälper oss att ytterligare minska utsläppen och bidra till en renare miljö. Stockholms hamn har varit pionjär i Östersjöområdet inom denna teknik och fyra av våra fartyg använder redan landström där. Under de kommande åren kommer vi att ha fler fartyg som använder landström i Östersjöområdet eftersom andra hamnar, som till exempel hamnarna i Tallinn och Helsingfors, för närvarande investerar i tekniska system som underlättar för fartyg att elansluta till det landbaserade kraftnätet, säger Kapten Tarvi-Carlos Tuulik, Head of Ship Management på Tallink Grupp.

Under de senaste fem åren har företaget investerat närmare 90 miljoner euro för att uppgradera sina fartyg.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078