23948sdkhjf

Romantika åker först på schemalagt underhåll

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Tallink Grupp kommer att renovera tre fartyg under det första kvartalet 2020 varav Romantika är det första. Tallink bedriver ett kontinuerligt renoveringsprogram enligt vilket samtliga av gruppens fartyg uppdateras och fräschas upp två gånger under en femårsperiod.

Den 13 januari åkte därför Romantika till Nautavarvet i Gdynia i Polen för schemalagt underhåll och planerade förnyelsearbeten. Fartyget blir kvar på Nautavarvet i nästan två veckor och kommer tillbaka på rutten Riga–Stockholm lördag den 25 januari.

Under den planerade dockningen kommer flera viktiga publika utrymmen genomgå en omfattande förnyelse och få en fullständig översyn enligt företagets uppdaterade designkoncept. Förutom detta kommer planenligt tekniskt underhåll att utföras ombord.
Till exempel kommer den populära bufférestaurangen ombord att renoveras enligt Grande Buffet-konceptet. På samma sätt ska fartygets cafeteria att förnyas i enlighet med Coffee & Co-konceptet och fartygets pub kommer att renoveras enligt Seapub-konceptet. Mindre renoveringsarbeten ska göras i restaurang Grill House och den ryska restaurangen Aleksandra. Diskoteket får en uppgradering av interiören – ett nytt golv installeras tillsammans med nya möbler.

Liksom alla fartyg som genomgår schemalagda dockningar år 2020 ska fartyget på den tekniska sidan förberedas för användning av landström under hamnuppehåll. För att ytterligare förbättra fartygets energieffektivitet och minska utsläppen kommer tekniska förbättringar att genomföras ombord.

– Det är mycket viktigt att vi moderniserar våra fartyg regelbundet för att säkerställa att dessa fortsättningsvis tillhandahåller reseupplevelser i toppklass och erbjuder våra kunder förstklassiga resor. Förbättrad kundupplevelse går naturligtvis hand i hand med att se till att våra fartyg håller högsta möjliga standard, vilket gör att fartygen fullt ut uppfyller de senaste kraven på effektivitet och hållbarhet. Den här gången kommer Romantika att förberedas för användning av landström under hamnuppehåll i Stockholm, vilket hjälper oss att ytterligare minska utsläppen och bidra till en renare miljö. Stockholms hamn har varit pionjär i Östersjöområdet inom denna teknik och fyra av våra fartyg använder redan landström där. Under de kommande åren kommer vi att ha fler fartyg som använder landström i Östersjöområdet eftersom andra hamnar, som till exempel hamnarna i Tallinn och Helsingfors, för närvarande investerar i tekniska system som underlättar för fartyg att elansluta till det landbaserade kraftnätet, säger Kapten Tarvi-Carlos Tuulik, Head of Ship Management på Tallink Grupp.

Under de senaste fem åren har företaget investerat närmare 90 miljoner euro för att uppgradera sina fartyg.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trots oro för driftstopp – riskanalyser prioriteras bort

Bussar slangservice på Västerås

Scandinavian Coating åter i Köpenhamn

Reparera betongkonstruktioner i vattenverk

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

LKAB Mekaniska ny partner

Nyhetsbrev

Digitala tvillingar – underhåll och inspektion

Arkiv

Elnätskapacitet som säljs från en dag till en annan

ID-skyddstjänster på retailmarknaden

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Bråttom enligt nordisk studie om IT-säkerhet

Bravida installerar för 67 miljoner

Smarta fällor rensar Stockholms vatten

Företagsbot: Underhållsarbetare skadades i huvudet

Lade till entreprenad utan upphandling

Kostnaden för Ostlänken utredd

13,4 kilometer lång tunnel borras under Stockholm

AddPro blir strategisk IT-partner till Telge

Kungsängsbron i Uppsala underhålls

Ställningsbolag kräver BillerudKorsnäs på skadestånd

Obalans i underhållskontrakt

FMV köper cybersäkerhet för TOP SECRET

Får hela Finlands vindkraftsproduktion

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Sänd till en kollega

0.14