23948sdkhjf

Romantika åker först på schemalagt underhåll

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Tallink Grupp kommer att renovera tre fartyg under det första kvartalet 2020 varav Romantika är det första. Tallink bedriver ett kontinuerligt renoveringsprogram enligt vilket samtliga av gruppens fartyg uppdateras och fräschas upp två gånger under en femårsperiod.

Den 13 januari åkte därför Romantika till Nautavarvet i Gdynia i Polen för schemalagt underhåll och planerade förnyelsearbeten. Fartyget blir kvar på Nautavarvet i nästan två veckor och kommer tillbaka på rutten Riga–Stockholm lördag den 25 januari.

Under den planerade dockningen kommer flera viktiga publika utrymmen genomgå en omfattande förnyelse och få en fullständig översyn enligt företagets uppdaterade designkoncept. Förutom detta kommer planenligt tekniskt underhåll att utföras ombord.
Till exempel kommer den populära bufférestaurangen ombord att renoveras enligt Grande Buffet-konceptet. På samma sätt ska fartygets cafeteria att förnyas i enlighet med Coffee & Co-konceptet och fartygets pub kommer att renoveras enligt Seapub-konceptet. Mindre renoveringsarbeten ska göras i restaurang Grill House och den ryska restaurangen Aleksandra. Diskoteket får en uppgradering av interiören – ett nytt golv installeras tillsammans med nya möbler.

Liksom alla fartyg som genomgår schemalagda dockningar år 2020 ska fartyget på den tekniska sidan förberedas för användning av landström under hamnuppehåll. För att ytterligare förbättra fartygets energieffektivitet och minska utsläppen kommer tekniska förbättringar att genomföras ombord.

– Det är mycket viktigt att vi moderniserar våra fartyg regelbundet för att säkerställa att dessa fortsättningsvis tillhandahåller reseupplevelser i toppklass och erbjuder våra kunder förstklassiga resor. Förbättrad kundupplevelse går naturligtvis hand i hand med att se till att våra fartyg håller högsta möjliga standard, vilket gör att fartygen fullt ut uppfyller de senaste kraven på effektivitet och hållbarhet. Den här gången kommer Romantika att förberedas för användning av landström under hamnuppehåll i Stockholm, vilket hjälper oss att ytterligare minska utsläppen och bidra till en renare miljö. Stockholms hamn har varit pionjär i Östersjöområdet inom denna teknik och fyra av våra fartyg använder redan landström där. Under de kommande åren kommer vi att ha fler fartyg som använder landström i Östersjöområdet eftersom andra hamnar, som till exempel hamnarna i Tallinn och Helsingfors, för närvarande investerar i tekniska system som underlättar för fartyg att elansluta till det landbaserade kraftnätet, säger Kapten Tarvi-Carlos Tuulik, Head of Ship Management på Tallink Grupp.

Under de senaste fem åren har företaget investerat närmare 90 miljoner euro för att uppgradera sina fartyg.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De digitaliserar Ahlstrom-Munksjös verksamhet

Ska söka läckor med molnlösning

Otät ventil stoppar kärnkraftsverket O3

Säkrar strömmen till Arlanda och Bromma flygplats

Regionala träffar med Säpo för ökad kunskap om cybersäkerhet

De ska underhålla Telenors och 3:s gemensamma 3G-nät

Nyhetsbrev

Dödsolyckor beror oftast på bristande säkerhet

Arkiv

Facken sågar minimilöner

Tillståndsbaserat underhåll även för elnätsägare

Rise samarbetar kring cybersäkerhet och AI med lastbilsbolag

SSAB anställer tusentals semestervikarier

Gruvbolag satsar på kriskommunikation

Byter ledningar – utan att gräva

Ny standard för reparation och renovering

Kryptering kan användas av cyberkriminella

De ska förbereda Karlstads nya resecentrum

Tar strid för sina skyddsombud

Vindkraftsrekord uti Norden

Sverige är utsatt för angrepp – varje dag

Kommissionens strategier för EU:s digitala framtid

Göteborgs kanalmurar kostar miljarder att renovera

Chalmers ska skydda samhällskritisk infrastruktur

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

Frigör sin IT-verksamhet från den dagliga driften

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Sänd till en kollega

0.078