23948sdkhjf

LKAB hotar med att stoppa driften

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Ett storbråk har brutit ut om flytten av Kiruna. Kiruna kommun kräver att bolaget drar om järnvägen och flyttar stationen flera kilometer. Och nu hotar gruvbolaget LKAB med att stoppa driften. TT har talat med både Kirunas kommunalråd och LKAB:s direktör för samhällsomvandlingen rapporterar Omni.

LKAB ska flytta stora delar av Kirunas stadskärna och dess runt 6 000 invånare. Hittills har flytten gått som på räls. Men nu har bland annat järnvägsdragningen och en vilsekommen stationsbyggnad orsakat ett storbråk mellan kommunen och bolaget. Stationen har hamnat flera kilometer från nya centrum, eftersom järnvägen drogs om innan den definitiva planen för stadens nya placering var klar.

Läs också: Effektivare underhåll med uppkopplade fastigheter

Gunnar Selberg, nytt borgerligt kommunalråd i Kiruna (C) efter valet, är den som dragit i bromsen. Han bryter en lång historia av socialdemokratiskt styre i staden. Han är också företagare inom turistbranschen, och därmed inte så beroende av gruvan som många andra.

– I någon mån är jag mer liberal, inte så "stalinistisk" i mitt synsätt, säger han.

Selberg vill att LKAB presenterar en helhetslösning för staden och inte bara som tidigare etapplaner. Flytten av viktiga funktioner i staden påverkar hela kommunen, förklarar han. Han är orolig för kommunens skattebas, om servicen blir sämre finns risk att folk flyttar. Därför kan inte detaljplanerna beviljas för de mindre områden som LKAB nu begär.

– Vi måste se helheten. Inget ska bli sämre för Kiruna, säger han.

Läs också: Trafikverket förnyar Infranords underhållsuppdrag

LKAB, å andra sidan, tycker att kommunen kör med utpressning. När kommunen vägrar att besluta om den detaljplan som LKAB kräver så hotas gruvdriften.
Det kommunen kräver har ingenting att göra med den mark som bolaget nu vill ha en plan för. Dessutom är det inte kommunen som bolaget ska diskutera detta med, utan Trafikverket och Region Norrbotten, enligt bolaget.

– Kommunen drar upp detta nu, som en kanin ur hatten, säger Stefan Hämäläinen, LKAB:s direktör för samhällsomvandlingen, och understryker att flytten varit på tapeten i 15 år utan att detta tagits upp tidigare.

Stefan Hämäläinen vill dock tona ned konflikten. Bolaget vill absolut inte bråka med kommunen.

Ändå är det allvar från hans sida då han säger att LKAB är helt beroende av att få detaljplanen, och det kvickt. Bolaget kan inte köra på med gruvdriften utan att marken är planlagd som industrimark, förklarar han.

Läs också: Personalbrist inom både drift och underhåll

– Alternativet är att gruvan stannar. Den vetskapen finns hos Kiruna kommun, säger Stefan Hämäläinen.

Det är bråttom, beslutet om planen borde enligt LKAB ha tagits redan i somras.

– Vi kan inte köra gruvdrift på vecko- och månadsbasis, säger Stefan Hämäläinen.

Gunnar Selberg tycker att staten har slängt ett stort problem i knäet på Kiruna kommun genom sitt ägande i LKAB.

Läs också: Nu underhåller vi det vi har

– Lagarna är inte skrivna för en sådan här stor flytt som i Kiruna. De har sagt från Näringsdepartementet att "det där får ni lösa lokalt".

Men LKAB ser inget behov av hjälp från staten.

– Vi kan inte förvänta oss att någon annan gör jobbet åt oss. Vi använder Kirunahjärtat, säger Stefan Hämäläinen.

Det har förekommit mindre konflikter förr, men den här gången är sprickan djupare.
Läget verkar alltså en smula låst. Ingen av parterna är beredd att vika ned sig. Hur kaxiga kan de egentligen vara?

Läs också: Googles datacenter skapar arbetstillfällen

– Jag har gått till val på och lovat att ställa krav på LKAB. Vi kan inte bara låta dem bestämma, säger Gunnar Selberg.

– Vi är inte överens. Men vi kommer att tvingas att bli överens, säger Stefan Hämäläinen.

Bakgrund:

Gruvbrytningen orsakar sprickor i marken, som nu äter sig allt närmare Kiruna centrum. Det är inget nytt, tidigare har delar av staden fått rivas. Länge har man vetat att staden byggts för nära gruvan. Men det som staden nu genomgår är mer genomgripande än tidigare flyttar.

Runt 2004 insåg bolaget att stora delar av centrum måste rivas.

Sedan dess har det som LKAB kallar stadsomvandlingen pågått. Några gamla kulturbyggnader flyttas i sin helhet till nya platser, men de flesta hus köps upp av bolaget och rivs. Nya hus byggs cirka tre kilometer från det gamla centrum.

LKAB bekostar allt, hittills är kostnaderna uppe i 10 utbetalade miljarder kronor, och ytterligare 14 miljarder är avsatta.

Rivning och flytt sker i etapper, och ännu återstår det mesta. Först 2035 kommer nya Kiruna att vara klart.

Konflikten består i olika synsätt på hur planerna för det nya samhället ska göras. Kommunen vill prata om helheten med bolaget, och diskutera både ny järnvägsdragning och det nya sjukhuset, men bolaget vill diskutera varje detaljplan för sig. Järnväg och sjukhus är inte kommunen sak, enligt LKAB, utan Trafikverkets respektive Region Norrbottens.

Nu hotar bolaget med att stoppa gruvan om inte kommunen går med på detaljplanen.

Frågan är hur de ska komma vidare. Ett litet, litet steg togs då LKAB:s vd och Stefan Hämäläinen ringde upp och bad att få träffa kommunalrådet tidigt en morgon i början i december. De fikade, pratade och skiljdes åt, men utan att ha blivit överens.

Sedan dess har inga framsteg gjorts, enligt Selberg.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Företagsbot: Underhållsarbetare skadades i huvudet

Bötfälls – lade till entreprenad utan upphandling

Kostnaden för Ostlänken utredd

13,4 kilometer lång tunnel borras under Stockholm

AddPro blir strategisk IT-partner till Telge

Kungsängsbron i Uppsala underhålls

Nyhetsbrev

Ställningsbolag kräver BillerudKorsnäs på skadestånd

Arkiv

Obalans i underhållskontrakt

FMV köper cybersäkerhet för TOP SECRET

Får hela Finlands vindkraftsproduktion

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

1

Scandrail i konkurs – kris i branschen

Helikopterflygningar avslöjade flera problem

Förnyar 2000 järnvägsbroar

Åtal – av stor betydelse för Sveriges säkerhet

Underhåll räddar dammarna

Skydd mot driftstopp

Tre blir ett Open Infra

Nyförvärv hos Instalco

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Sänd till en kollega

0.125