23948sdkhjf

Personalbrist inom både drift och underhåll

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Det saknas tågtekniker. Både nu och framåt i tiden. Det beskriver det treåriga projektet Framtidens Järnväg som nu startar upp ett samarbetsprojekt mellan näringsliv och akademin för att undersöka situationen avseende kompetensförsörjning och kompetensutveckling inom tågteknikerområdet.

Målet med samarbetsprojektet är att via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge förutsättningar till efterföljande projekt, aktiviteter, utbildningsinsatser med mera.

Läs också: Alfa Laval tecknar avtal för preventivt underhåll offshore

En av de planerade investeringar, installationer och uppgraderingar som det talas om i branschen är införandet av det nya digitala signalsystemet ERTMS. Detta kräver personal för montering och underhåll av ombordutrustning.

Andra projekt är uppgraderingar av en stor mängd äldre fordon. Varje projekt handlar om 10-tals eller 100-tals arbetstillfällen, varav många är fordonstekniker.

Utöver dessa åtgärder har naturligtvis även arbetsfordon och arbetsmaskiner ett löpande behov av service och underhåll.

Det löpande underhållet i Sverige av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer att öka allt eftersom fler fordon tas i bruk.

Läs också: Södra stambanan: även Flackarp-Lund blir fyrspårigt

Ett annat skäl till ökningen är att det löpande underhållet av Öresundstågen flyttar från Danmark till Sverige. En förändring som ger 100 nya arbetstillfällen.

Samtidigt genomförs en förstudie angående lokalisering av en depå i Nässjö för länstrafikens nya flotta. Om detta blir verklighet kommer det att behövas ett stort antal tekniker även där.

Framtidens Järnväg kommer att intervjua runt 15 aktörer inom järnvägsbranschen. Klarar dagens utbildningsinsatser av att möta detta behov? Behövs det nya eller förändrade samarbetsformer inom branschen för att locka fler sökande till utbildningar och anställningar? Dessa, och många fler frågeställningar, kommer att analyseras tillsammans med företagen och akademin.

Framtidens Järnväg bedrivs under varumärket Nordic Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Målet är att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning med syftet att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsrelaterade företag.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alfa Laval tecknar avtal för preventivt underhåll offshore

Undersökning: över 450 svenska företag om effekterna av coronakrisen

Nya drönarregler inom hela EU

ABB stöttar i krisen med fjärrövervakning

Södra stambanan: även Flackarp-Lund blir fyrspårigt

Rise kan kvalitetskontrollera din skyddsutrustning 

Nyhetsbrev

De ska drifta och underhålla 3GIS mobilnät

Arkiv

Hagabs nya vd slås av engagemanget

LTU bygger 5G-testbädd inomhus

Skanska bygger dubbelspår för 1,7 miljarder

Samhällsviktiga flyg säkras

Powercell tecknar avtal på 77 miljoner

Många - men färre varsel förra veckan

Mycket järnvägsunderhåll i påsk

Intervju: om återstart 20 april

Utökar för fler uppkopplade fastigheter och mer driftövervakning

Ska sköta all IT åt Almi

Instalco får sitt hittills största uppdrag värt 700 miljoner

En av Dalarnas största järnvägssatsningar

Munksjös driftstopp blir av trots coronakrisen

Hack the Crisis - i helgen hotas Covid 19

Digitaliserad kompetenshantering i hela koncernen

Har rullat ett varv runt jorden - med bränsleceller

AkzoNobel vill återanvända vatten och avfall

SPM Instrument får distributör i Sydafrika

Får stipendium för drönarforskning

De säkrar SCA:s kraftlinerproduktion

Almedalsveckan ställs in

Utbildas för att styra framtidens robotar

Railcare får 22 miljonerskontrakt

Eltels och Trafikverkets avtal värt 23 miljoner - euro

Mekonomen har fortfarande driftstörningar efter IT-intrånget - Uppdaterad

Mäter bockade rör på plats

Kraftindustrin tar hjälp av drönare

Nya antenner för ökad driftsäkerhet på radioutsändningarna

Var källkritisk

Se alla Företagens egna nyheter

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

Lasersvetsning av plast

Erbjudande på uppkopplade skjutmått

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Produktfamiljen Sylvac Scan är komplett!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Träffa CERTEX digitalt

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

Hur fungerar fukthärdande silikonlim & tätningsmedel?

Kom och jobba som Produkttekniker hos oss!

Seminarium - industriell datortomografi

Vi är på plats på UH-Mässan - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Platser kvar till workshopen om oförstörande sprickprovning!

Möt oss på UH-mässan - Prata Smörjmedel & Lim - Kul Tävling

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Sänd till en kollega

0.143