23948sdkhjf

Personalbrist inom både drift och underhåll

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Det saknas tågtekniker. Både nu och framåt i tiden. Det beskriver det treåriga projektet Framtidens Järnväg som nu startar upp ett samarbetsprojekt mellan näringsliv och akademin för att undersöka situationen avseende kompetensförsörjning och kompetensutveckling inom tågteknikerområdet.

Målet med samarbetsprojektet är att via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge förutsättningar till efterföljande projekt, aktiviteter, utbildningsinsatser med mera.

Läs också: Norska underhållsarbetare kom till undsättning

En av de planerade investeringar, installationer och uppgraderingar som det talas om i branschen är införandet av det nya digitala signalsystemet ERTMS. Detta kräver personal för montering och underhåll av ombordutrustning.

Andra projekt är uppgraderingar av en stor mängd äldre fordon. Varje projekt handlar om 10-tals eller 100-tals arbetstillfällen, varav många är fordonstekniker.

Utöver dessa åtgärder har naturligtvis även arbetsfordon och arbetsmaskiner ett löpande behov av service och underhåll.

Det löpande underhållet i Sverige av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer att öka allt eftersom fler fordon tas i bruk.

Läs också: Trafikverket förnyar Infranords underhållsuppdrag

Ett annat skäl till ökningen är att det löpande underhållet av Öresundstågen flyttar från Danmark till Sverige. En förändring som ger 100 nya arbetstillfällen.

Samtidigt genomförs en förstudie angående lokalisering av en depå i Nässjö för länstrafikens nya flotta. Om detta blir verklighet kommer det att behövas ett stort antal tekniker även där.

Framtidens Järnväg kommer att intervjua runt 15 aktörer inom järnvägsbranschen. Klarar dagens utbildningsinsatser av att möta detta behov? Behövs det nya eller förändrade samarbetsformer inom branschen för att locka fler sökande till utbildningar och anställningar? Dessa, och många fler frågeställningar, kommer att analyseras tillsammans med företagen och akademin.

Framtidens Järnväg bedrivs under varumärket Nordic Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Målet är att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning med syftet att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsrelaterade företag.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Företagsbot: Underhållsarbetare skadades i huvudet

Bötfälls – lade till entreprenad utan upphandling

Kostnaden för Ostlänken utredd

13,4 kilometer lång tunnel borras under Stockholm

AddPro blir strategisk IT-partner till Telge

Kungsängsbron i Uppsala underhålls

Nyhetsbrev

Ställningsbolag kräver BillerudKorsnäs på skadestånd

Arkiv

Obalans i underhållskontrakt

FMV köper cybersäkerhet för TOP SECRET

Får hela Finlands vindkraftsproduktion

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

1

Scandrail i konkurs – kris i branschen

Helikopterflygningar avslöjade flera problem

Förnyar 2000 järnvägsbroar

Åtal – av stor betydelse för Sveriges säkerhet

Underhåll räddar dammarna

Skydd mot driftstopp

Tre blir ett Open Infra

Nyförvärv hos Instalco

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Sänd till en kollega

0.125