23948sdkhjf

Infrastrukturplanen håller inte

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Det behövs en förändrad syn på investering och underhåll för att nå de nationella klimat- och miljömålen. Det visar en ny rapport från forskningsprojektet Staffeten, som har granskat hur nationella planer för transportinfrastruktur tas fram.

Klimat- och miljöhänsyn har fått ökad betydelse i planeringen av infrastruktur. Regeringen betonar miljön tydligare i sina direktiv och Trafikverket tar mer hänsyn till miljöaspekter när den nationella planen för infrastruktur tas fram.

Läs också: AddPro blir strategisk IT-partner till Telge

Men Trafikverkets eget underlag visar att infrastrukturplanen inte bidrar tillräckligt till att nå de mål som riksdagen beslutat. Detta trots att direktiven säger att planen ska utformas inom ramen för de nationella miljömålen.

– Klimatfrågan har fått en allt viktigare roll i samhällsdebatten. Ändå bidrar den nationella planen inte till att nå klimatmålen, trots att Trafikverkets analyser visar att det är möjligt att komma betydligt längre, säger Henrik Kloo, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Förklaringen tycks vara att många beslutsfattare och utredare anser att miljömålen ska uppnås med andra åtgärder och styrmedel. Men det finns också utredare och politiker som betonar att miljömålen borde få större genomslag och att planen borde ha en annan inriktning med färre vägprojekt som riskerar att generera mer trafik.

– Man kan se flera orsaker till den dåliga måluppfyllelsen. I många regioner finns en underliggande syn att vägbyggandet bör fortgå och gärna öka i omfattning. Trafikverket utgår dessutom från att alla objekt som har beslutats i tidigare planer ska ligga kvar. Detta ger väldigt små möjligheter att styra planen i en annan riktning, säger Mats-Ola Larsson, expert inom hållbar mobilitet på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Läs också: Obalans i underhållskontrakt

I Trafikverkets underlag framgår att infrastrukturplaneringen även ger negativa effekter på exempelvis landskap och tätortsmiljöer.

– Vi behöver säkerställa att dessa planer tar större hänsyn till klimatomställningen, men även till biologisk mångfald, landskapsvärden och hälsa. Regering och riksdag behöver ge Trafikverket tydligare direktiv om att infrastrukturplanerna måste bidra till att miljömålen uppnås, säger Mats-Ola Larsson.

Projektet Stafetten har pågått i två år och avslutas i vår. Det drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet, Trivector traffic och Lunds universitet och finansieras av Naturvårdsverket.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Företagsbot: Underhållsarbetare skadades i huvudet

Bötfälls – lade till entreprenad utan upphandling

Kostnaden för Ostlänken utredd

13,4 kilometer lång tunnel borras under Stockholm

AddPro blir strategisk IT-partner till Telge

Kungsängsbron i Uppsala underhålls

Nyhetsbrev

Ställningsbolag kräver BillerudKorsnäs på skadestånd

Arkiv

Obalans i underhållskontrakt

FMV köper cybersäkerhet för TOP SECRET

Får hela Finlands vindkraftsproduktion

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

1

Scandrail i konkurs – kris i branschen

Helikopterflygningar avslöjade flera problem

Förnyar 2000 järnvägsbroar

Åtal – av stor betydelse för Sveriges säkerhet

Underhåll räddar dammarna

Skydd mot driftstopp

Tre blir ett Open Infra

Nyförvärv hos Instalco

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Sänd till en kollega

0.204