23948sdkhjf

Infrastrukturplanen håller inte

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Det behövs en förändrad syn på investering och underhåll för att nå de nationella klimat- och miljömålen. Det visar en ny rapport från forskningsprojektet Staffeten, som har granskat hur nationella planer för transportinfrastruktur tas fram.

Klimat- och miljöhänsyn har fått ökad betydelse i planeringen av infrastruktur. Regeringen betonar miljön tydligare i sina direktiv och Trafikverket tar mer hänsyn till miljöaspekter när den nationella planen för infrastruktur tas fram.

Läs också: Alfa Laval tecknar avtal för preventivt underhåll offshore

Men Trafikverkets eget underlag visar att infrastrukturplanen inte bidrar tillräckligt till att nå de mål som riksdagen beslutat. Detta trots att direktiven säger att planen ska utformas inom ramen för de nationella miljömålen.

– Klimatfrågan har fått en allt viktigare roll i samhällsdebatten. Ändå bidrar den nationella planen inte till att nå klimatmålen, trots att Trafikverkets analyser visar att det är möjligt att komma betydligt längre, säger Henrik Kloo, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Förklaringen tycks vara att många beslutsfattare och utredare anser att miljömålen ska uppnås med andra åtgärder och styrmedel. Men det finns också utredare och politiker som betonar att miljömålen borde få större genomslag och att planen borde ha en annan inriktning med färre vägprojekt som riskerar att generera mer trafik.

– Man kan se flera orsaker till den dåliga måluppfyllelsen. I många regioner finns en underliggande syn att vägbyggandet bör fortgå och gärna öka i omfattning. Trafikverket utgår dessutom från att alla objekt som har beslutats i tidigare planer ska ligga kvar. Detta ger väldigt små möjligheter att styra planen i en annan riktning, säger Mats-Ola Larsson, expert inom hållbar mobilitet på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Läs också: De ska drifta och underhålla 3GIS mobilnät

I Trafikverkets underlag framgår att infrastrukturplaneringen även ger negativa effekter på exempelvis landskap och tätortsmiljöer.

– Vi behöver säkerställa att dessa planer tar större hänsyn till klimatomställningen, men även till biologisk mångfald, landskapsvärden och hälsa. Regering och riksdag behöver ge Trafikverket tydligare direktiv om att infrastrukturplanerna måste bidra till att miljömålen uppnås, säger Mats-Ola Larsson.

Projektet Stafetten har pågått i två år och avslutas i vår. Det drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet, Trivector traffic och Lunds universitet och finansieras av Naturvårdsverket.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alfa Laval tecknar avtal för preventivt underhåll offshore

Undersökning: över 450 svenska företag om effekterna av coronakrisen

Nya drönarregler inom hela EU

ABB stöttar i krisen med fjärrövervakning

Södra stambanan: även Flackarp-Lund blir fyrspårigt

Rise kan kvalitetskontrollera din skyddsutrustning 

Nyhetsbrev

De ska drifta och underhålla 3GIS mobilnät

Arkiv

Hagabs nya vd slås av engagemanget

LTU bygger 5G-testbädd inomhus

Skanska bygger dubbelspår för 1,7 miljarder

Samhällsviktiga flyg säkras

Många - men färre varsel förra veckan

Powercell tecknar avtal på 77 miljoner

Mycket järnvägsunderhåll i påsk

Intervju: om återstart 20 april

Utökar för fler uppkopplade fastigheter och mer driftövervakning

Ska sköta all IT åt Almi

Instalco får sitt hittills största uppdrag värt 700 miljoner

En av Dalarnas största järnvägssatsningar

Munksjös driftstopp blir av trots coronakrisen

Hack the Crisis - i helgen hotas Covid 19

Digitaliserad kompetenshantering i hela koncernen

Har rullat ett varv runt jorden - med bränsleceller

AkzoNobel vill återanvända vatten och avfall

SPM Instrument får distributör i Sydafrika

Får stipendium för drönarforskning

De säkrar SCA:s kraftlinerproduktion

Almedalsveckan ställs in

Utbildas för att styra framtidens robotar

Railcare får 22 miljonerskontrakt

Eltels och Trafikverkets avtal värt 23 miljoner - euro

Mekonomen har fortfarande driftstörningar efter IT-intrånget - Uppdaterad

Mäter bockade rör på plats

Kraftindustrin tar hjälp av drönare

Nya antenner för ökad driftsäkerhet på radioutsändningarna

Var källkritisk

Se alla Företagens egna nyheter

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

Lasersvetsning av plast

Erbjudande på uppkopplade skjutmått

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Produktfamiljen Sylvac Scan är komplett!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Träffa CERTEX digitalt

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

Hur fungerar fukthärdande silikonlim & tätningsmedel?

Kom och jobba som Produkttekniker hos oss!

Seminarium - industriell datortomografi

Vi är på plats på UH-Mässan - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Platser kvar till workshopen om oförstörande sprickprovning!

Möt oss på UH-mässan - Prata Smörjmedel & Lim - Kul Tävling

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Sänd till en kollega

0.113