23948sdkhjf

Sensorer i vägarna mot halka

Jönköping är först ut med att testa sensorer i vägbanorna för halkbekämpning.

Projektet med Tekniska kontoret och Jönköpings energi änvänder sig av givare som skickar signaler till ett datasystem som samlar informationen. Tillsammans med Trafikverkets väderstationer blir det ett bra beslutsunderlag för beredskapsarbetsledarna hur de ska prioritera halkbekämpningen i kommunen.

I Jönköping är det Jönköping energi som bygger och äger det nya trådlösa nätet – den Regionala Stadshubben. Nätet ger möjligheter att koppla på sensorer av olika slag som tillsammans kan förenkla för personal som arbetar med driftfrågor. Man kan med hjälp av sensorerna få in information från stora geografiska områden som exempelvis temperatur i vägbanorna.

– Möjligheterna att använda Stadshubben är många. Nu testar vi att använda sensorer för att mäta lufttemperatur, luftfuktighet och temperatur i vägbanan. Vi samarbetar med Öresundskraft och är medlemmar i StadshubbsAlliansen. Alliansen är ett antal regionala Stadshubbar som samverkar både affärsmässigt och tekniskt och tillsammans bygger vi Smarta städer, säger Patrik Casta på Jönköping energi.

– Uppgifterna som vi får via sensorerna är mycket värdefulla för oss. Det ger oss möjlighet att lägga våra resurser där de behövs som bäst. Vi ser med spänning fram emot resultatet av testprojektet och hoppas att vi har hittat en framtidslösning med sensorer, säger Reimer Selero som är projektledare på Tekniska kontoret.

Projektet kommer att pågå under vintern och kommer att utvärderas till sommaren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125