23948sdkhjf

Mer pengar till att utveckla vägunderhåll

Mindre salt på vägarna ger bättre arbetsmiljö för driftledare och saltbilsförare. Det är dessutom bra för ekonomin och miljön också.

Svevia får nya medel för innovationsprojektet Prognosstyrd dynamisk vägdrift. Det är Svenska byggbranschens utvecklingsfond, SBUF som tilldelar medel för projektledning i ytterligare två år.

Läs också: Vägunderhållet - helt avgörande för skogs- och pappersindustrin

– Vi driver utvecklingen inom vägbranschen och har redan visat att vi med bättre informationsinhämtning kan optimera våra plogrundor och anpassa mängden salt på vägen. Det är åtgärder som gör stor skillnad på klimatpåverkan. Det har också blivit en stor avlastning av stress i driftledares och saltbilsförares arbetsmiljö. Utöver det finns det också ekonomiska incitament i form av ökad effektivitet och bättre trafiksäkerhet, säger Andreas Bäckström, Svevia.

Projektet har väckt intresse över hela världen. Med modern teknik, som de senaste vägsensorerna och uppkopplade bilar, har det skapats nya möjligheter till detaljerad informationsinhämtning av data som med avancerade algoritmer och artificiell intelligens kan förfina och anpassa vägunderhållet.

– Det som är unikt och som väckt så mycket uppmärksamhet är egentligen inte tekniken i sig utan vår vision om hur vi kan använda tekniken i vår bransch. Och hur vi kan lösa ett problem som hela branschen har. Och inte bara här i Sverige utan även i andra delar av världen där man har vinterväglag. Det vi behöver göra nu är att förfina metoderna för att samla in informationen om väglag, temperatur och nederbörd.

Projektet har genomförts i samarbete med B&M systemutveckling, Trafikverket, Vti, Klimator, SMHI, Vaisala och Roadcloud. Förutom SBUF bidrar även Trafikverket, Vinnova och branschens entreprenörer med finansiering.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.189