23948sdkhjf

Utbildning i prediktivt underhåll

Skräddarsydda utbildningar som passar redan yrkesverksamma inom industrin. Det tas fram i Vinnovaprojektet KUL 4.0 – i ett samarbete med flera företag och två universitet.

Högskolan i Gävle och Luleå tekniska universitet har tagit fram ett gemensamt paket med kortare kurser inom effektiva produktionsprocesser, underhåll och tillämpad AI.
Syftet är att möta industrins utmaningar med digital utveckling och Industri 4.0 och förnya och bredda kompetensen hos redan yrkesverksamma.

Läs också: Tuff utmaning för personalen när industrin ska underhållas samtidigt 

LKAB, BillerudKorsnäs och SSAB med flera intressenter inom industrin har varit med och formulerat temaområdena.

Under hösten startade den första kurser i Prediktivt underhåll vid Högskolan i Gävle. Under tio veckor har yrkesverksamma ingenjörer lagt sex timmar per vecka på utbildningen.

– Kursen handlar om att vi lär oss mäta maskinernas hälsotillstånd så att vi kan förutsäga när de är i behov av underhåll. Detta är en viktig pusselbit för att vi ska kunna arbeta med maskininlärning och automation, säger en av deltagarna Bengt-Olov Gradén från SSAB till Ingenjören.

I kursen prediktivt underhåll har deltagarna kunnat använda mätdata från sin egen verksamhet.

Läs också: Underhållsmodell som ökar gruvornas produktivitet

– Det finns möjlighet att jobba med egna case i utbildningen vilket gör att det blir mer relevant för det egna arbetet, berättar Magnus Lemoine som är verksamhetsutvecklare på Högskolan i Gävle.

LKAB, som är samarbetspartner i projektet via Luleå tekniska universitet, har under våren testkört en kurs i tillämpad AI.

– Vi behöver öka tillgängligheten på högre kompetens, det handlar om ett livslångt lärande som är helt avgörande för oss inom industrin. Därför är det självklart att vi som företag är med och skapar förutsättningar för att våra anställda kan fortsätta utvecklas genom hela arbetslivet. Vi tar emot praktikanter och studenter som vill göra sina examensarbeten hos oss. Vi är även engagerade i programråd och branschkvällar och ser stort värde i att vara med och påverka utbildningen av ingenjörer så att de har en kompetens som matchar våra behov, berättar AnnChristine Lindgren som är chef för HR shared services på LKAB.

Anna Tuomas, projektledare vid LTU professional education vid Luleå tekniska universitet håller med:

– Tidigare har vi levt i var sin bubbla, men vi inser att vi behöver tänka tillsammans för att möta behoven av livslångt lärande. För att lyckas gäller det att hitta bra former för behovsinventering och samverkan. Något som det verkligen känns att vi är på god väg att lyckas med.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093