23948sdkhjf

En jättetunnel kräver mindre underhåll

Trafikverket vill att Ostlänkens etapp mellan Stavsjö och Loddby ska dras under Kolmården.

Utav flera framtagna alternativ har två stycken gallrats fram. Alternativ ett kräver tre tunnlar och elva broar. Alternativ 17 kräver en åtta kilometer lång tunnel under Kolmården. Det senare förslaget är det Trafikverket förordar skriver Norrköpings Tidningar.

- Det bästa med det förslaget är att det ger minimal påverkan på omgivningarna. Det är dessutom ett säkrare alternativ kostnadsmässigt när man inte behöver ta hänsyn till så många övergångar för järnvägsspåret mellan exempelvis bank och bro, skärning eller tunnel. Kostnadsmässigt är det inte dyrare att bygga en lång tunnel genom berget, jämfört med att låta järnvägen följa omgivande mark. Det är dessutom billigare på sikt med tunnelalternativet eftersom en tunnel kräver mindre underhåll, berättar Axel Werner som projektleder dragningen genom Norrköpings kommun för Norrköpings Tidningar.

Den fjärde och femte december klockan 16 till 20 bjuds allmänheten in till öppet hus i Folkets hus i Åby för att få förslaget presenterat och chans att tycka till. Samrådstiden pågår sedan fram till den femte januari 2020.

- Det är ett bra tillfälle för oss till kunskapsinhämtning. Människor som bor i omgivningarna vet mer om terrängen än vad vi gör, så vi välkomnar alla synpunkter, säger Axel Werner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109