23948sdkhjf

Broarnas bärighet förstärks

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Svevia har fått i uppdrag av Trafikverket att förbättra bärigheten av bron över Lule älv, vid Edefors längs väg 97 och bron över Kalix älv vid Tärendö, längs väg 394. Broarna som idag har bärighetsklass ett ska få bärighetsklass fyra.

– Det här är två helt olika brotyper. Bron vid Tärendö är en så kallad samverkansbro som är en av de vanligaste brotyperna i Sverige. Bron som går över Luleälv vid Edefors är en bågbro med en bågformad stålkonstruktion som bär upp farbanan, säger Robert Nyhlén, Svevia.

Läs också: Trafikverket bygger broar

Projekten startade under oktober och ska vara klara under vintern. För båda broarna kommer framkomligheten att påverkas och ett körfält kommer att behöva stängas av för att broarbetarna ska kunna arbeta säkert.

– Trots att det är två helt olika broar är principen för bärighetsåtgärderna ganska lika. Enkelt uttryckt handlar det om att förstärka bärande balkar och särskilt bärande punkter i konstruktionen. Skillnaden är att på bågbron behöver vi bygga en byggställning som går upp i luften för att nå alla bärande punkter och på samverkansbron sker arbetet underifrån.

Uppgraderingen av broarnas bärighet är en del av de åtgärder som Trafikverket genomför på uppdrag av regeringen för att utöka vägnätet med bärighetsklassen BK4. Det betyder att fler vägar ska kunna bära fordon med upp till 74 tons bruttovikt. Intentionen är att minska klimatpåverkan genom att färre fordon ska kunna transportera samma mängd gods. Det gynnar också näringslivet som får bättre förutsättningar att transportera större mängder på fler delar av vägnätet.

– Oavsett var man bor eller driver företag ska man kunna komma fram. Åtgärderna som genomförs för att öka bärigheten på vägnätet minskar klimatpåverkan, gynnar näringslivet och skapar också fler säkra och framkomliga vägsträckor. Det är bra för alla oss som bor och verkar i Norrbotten.

Vägnätet för bärighetsklassen BK4 byggs ut steg för steg. Enligt Trafikverket förväntas en femtedel av det statliga vägnätet ha bärighetsklass fyra i slutet av 2019.

Projektet utförs på uppdrag av Trafikverket. Kontraktet är värt cirka 7 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Planerar underhållet för stålproducent

Kritik mot tung industri: "Ingen ska dö av sitt arbete"

Vätgassensor ger ökad drift och högre säkerhet

I väntan på stamnätet

Trafikverket bygger broar

Trafikverket krävs på miljonvite

Nyhetsbrev

Renoveringen har minskat risken för driftstopp

Arkiv

Lönerna på pappersbruken – underhållsarbetare i topp

De ska underhålla järnvägen

Kalmar får nytt reningsverk

Riksdagspolitiken saknar kunskap att möta digitaliseringen som samhällsfråga

Bristande underhåll tog 85 liv

Insparat underhåll riskerade släcka ned kommun

Test med batteritåg

1

Aitikgruvan digitaliserar övervakningssystem

Sverige var minuter från att stänga av elen

1

50 000 medarbetare saknas

Instalco underhåller Smålandskusten

Lyssnar efter läckorna

Sämst i klassen på kvinnlig ledning

Samlad cybersäkerhet för små och stora

Kyrkan får äntligen underhåll

Hyreshöjningar skylls på underhåll

Industrin fortsätter backa

Sensorer i kläderna för bättre arbetsmiljö

Snabbare räddningsinsatser med Smart passage

Planerat underhållsarbete skjuts upp – igen

​Kampanj för att stoppa fett - men inte på fel ställe

Trelleborg förvärvar servicemodell för underhåll

En jättetunnel kräver mindre underhåll

Plus

Oljan håller längre än du tror

35 miljoner till forskning om metalliska material

Renoverar och bygger nytt vattenverk för 175 miljoner

Driftsäkerhet under ytan

Dubbelt säkrare uppkoppling

Underhåll fick råstålsproduktionen att minska

Se alla Företagens egna nyheter

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Sänd till en kollega

0.141