23948sdkhjf

Broarnas bärighet förstärks

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Svevia har fått i uppdrag av Trafikverket att förbättra bärigheten av bron över Lule älv, vid Edefors längs väg 97 och bron över Kalix älv vid Tärendö, längs väg 394. Broarna som idag har bärighetsklass ett ska få bärighetsklass fyra.

– Det här är två helt olika brotyper. Bron vid Tärendö är en så kallad samverkansbro som är en av de vanligaste brotyperna i Sverige. Bron som går över Luleälv vid Edefors är en bågbro med en bågformad stålkonstruktion som bär upp farbanan, säger Robert Nyhlén, Svevia.

Läs också: Saab får underhållsbeställning för 687 miljoner

Projekten startade under oktober och ska vara klara under vintern. För båda broarna kommer framkomligheten att påverkas och ett körfält kommer att behöva stängas av för att broarbetarna ska kunna arbeta säkert.

– Trots att det är två helt olika broar är principen för bärighetsåtgärderna ganska lika. Enkelt uttryckt handlar det om att förstärka bärande balkar och särskilt bärande punkter i konstruktionen. Skillnaden är att på bågbron behöver vi bygga en byggställning som går upp i luften för att nå alla bärande punkter och på samverkansbron sker arbetet underifrån.

Uppgraderingen av broarnas bärighet är en del av de åtgärder som Trafikverket genomför på uppdrag av regeringen för att utöka vägnätet med bärighetsklassen BK4. Det betyder att fler vägar ska kunna bära fordon med upp till 74 tons bruttovikt. Intentionen är att minska klimatpåverkan genom att färre fordon ska kunna transportera samma mängd gods. Det gynnar också näringslivet som får bättre förutsättningar att transportera större mängder på fler delar av vägnätet.

– Oavsett var man bor eller driver företag ska man kunna komma fram. Åtgärderna som genomförs för att öka bärigheten på vägnätet minskar klimatpåverkan, gynnar näringslivet och skapar också fler säkra och framkomliga vägsträckor. Det är bra för alla oss som bor och verkar i Norrbotten.

Vägnätet för bärighetsklassen BK4 byggs ut steg för steg. Enligt Trafikverket förväntas en femtedel av det statliga vägnätet ha bärighetsklass fyra i slutet av 2019.

Projektet utförs på uppdrag av Trafikverket. Kontraktet är värt cirka 7 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med UochD

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora underhållsstopp i juli och augusti

Sommaruppehåll i nyhetsflödet

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 4

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Strålsäkerheten tillfredsställande

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 3

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Rengör utan att gå in

Nyhetsbrev

Explosion vid underhållsarbete i Helsingfors

Arkiv

Saab får underhållsbeställning för 687 miljoner

Plus

Insamlade och sammanställda erfarenheter – det är standard

Modern borrteknik öppnar för geotermisk urkraft

Virtuellt kraftverk mot effektbrist

Så lockas fler unga till järnvägen

Plus

Krönika: Utmärkt läge att framhålla vikten av underhåll och smart maintenance 

Plus

Krönika: Finns det en Silver Bullet för att förbättra underhåll? 

Ledarskap inom underhåll 

Öresundsbrons 15,9 kilometer stål och betong blir film

Fastigheten för underhåll av grensletruckar underhålls

De blir generalentreprenör för restaureringen av Storkyrkan

Plus

Underhåll inte för säkerhets skull

Instalco intar Norrlandskusten

Extremt höga elpriser

SKF investerar ytterligare 400 miljoner i Kina

Intervjuserie inför Underhållsdagarna - del 2

I november välkomnas underhållsbranschen till Underhållsdagarna – från teori till praktik. Arrangörer är U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll.

Forskarskolan hjälper industrins FoU-avdelningar

Flygplansunderhållaren ansöker om företagsrekonstruktion

Erbjuder hjälp i omstarten

Underhållsföretaget tar över driften av hjulsvarven

Nu gäller skärpta krav på reservkraft för alla

Får tillägg i avtal med Telia för 1,3 miljarder

Det går att lagra fossilfritt bränsle för stationära reservkraftverk

Helautomatiserad cybersäkerhetslösning

Faktasajt om konkurser och varsel

Hon blir projektutvecklings-chef på YIT

Ny induktionsvärmare från SKF

One Nordic förvärvas

Hon kan bli ny LO-ordförande

Nytt bolag för digitaliseringens möjligheter

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar värmekameror med enkel betjäning

RS Components presenterar en ny datainsamlingsenhet

Release av ny version ComGage

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Lasersvetsning av plast

Molykote® P-37 löser problem med skruvförband

Trygghetslarm på äldreboende kan rädda liv

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Mobilfluid 428 - Modern universalolja för lantbruk

CERTEX lanserar kättingblock från Elephant

Framtidens stationer - Intelligenta mobiliteter!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

RS introducerar frekvensomformare industriell automation

Webbinarie: Equotip Bluetooth Live!

Lasersvetsning av plast

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Ny unik funktion i Sylvacs IoT-instrument

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Portabel hårdhetsprovning, webbinarie

Snabb överblick av betongkonstruktionens tryckhållfasthet

Webbinarie 3 inom portabel hårdhetsprovning

Sänd till en kollega

0.141