23948sdkhjf

40 miljarder mer till järnvägsunderhåll

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Mer pengar till att rusta upp befintlig järnväg. Det tror infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på - om de nya stambanorna finansieras på rätt sätt.

– Det kan skapa utrymme för mer infrastruktur som behövs i hela landet. Det är trångt på spåren, säger Tomas Eneroth till DN.

Läs också: Järnvägen tunnlas in och frigör mark

Investeringar i vägar och järnvägar planeras få kosta 700 miljarder fram till 2029. Då ingår även delar av järnvägen som är tänkta att ingå i de nya stambanorna för höghastighetståg.

Genom att lyfta ur de projekten och finansiera dem vid sidan om ordinarie statsbudget menar regeringen och Tomas Eneroth att 40 miljarder skulle frigöras. Pengar som istället kan satsas på andra delar som utlovas i januariavtalet men ännu inte är finansierade.

I januariavtalet nämns exempelvis järnvägar i norra Sverige och en intensifiering av arbetet med Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Små sensorer kan övervaka VA-nätet

Driftsäkerhet under ytan

Dubbelt säkrare uppkoppling

Delar av Domkyrkan i Lund kräver akut underhåll

Anmälan öppen - underhåll Färöarna

Plus

Brist på smart mätteknik i ledningsnäten

Nyhetsbrev

Underhåll fick råstålsproduktionen att minska

Arkiv

Järnvägen tunnlas in och frigör mark

eMaintenance365 blir Predge

Debatt: Dags att prioritera Skåne och våra pendlare

Plus

Katodiskt zinkskydd det nya svarta

Nytt underhållssystem för Västtrafik

Mötande trafik i Øresundsbrons tunnel

Metaller som känner – inte bara döda ting

Luftövervakningsradar mot terrorn

Standard för informationssäkerhet och dataskydd, GDPR

Nytt system ska stoppa oplanerade stopp

Tågtrafiken ökar lavinartat

Bröderna prisades för underhållsuppfinning

Karlsnäsledningen räddade sommaren – men Kallingeborna drack förgiftat vatten i åratal

Rullningslagerkatalog på svenska

Så ska det bli enklare att starta företag

Flytande gas i Norrland

Stor brist på tågreparatörer

Fossilfritt stål kommer ut på marknaden

Kopplar aldrig ner

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Se alla Företagens egna nyheter

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produ...

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Sänd till en kollega

0.186