23948sdkhjf

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

| Av Sebastian Mårtensson | Tipsa redaktionen

Förra veckan ska en radioloksoperatör blivit fastklämd mellan en lastbil och ett lok inne på Smurfitt Kappas industriområde i Piteå, i samband med växlingsarbete. Mannen, som var anställd av Green Cargo, avled senare till följd av sina skador. 

Läs också: Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Det rapporterar Sekotidningen, facktidningen för service och kommunikation. 

– Växling är det mest riskfyllda arbete vi har eftersom vi rör oss bland vagnar och lok, står på tåget och kan falla av. Vi har inte råd att begå några misstag, då kan det värsta hända och så ska det inte vara, säger Anna Nilsson, ordförande för Seko på Green cargo i Norrbotten och arbetsmiljöansvarig i den centrala förhandlingsorganisationen. 

En förundersökning inletts om misstänkt arbetsmiljöbrott. Polisen har varit på plats och genomfört initiala utredningsåtgärder vilket omfattar informationsinhämtning och dokumentation av platsen. Ärendet kommer att överlämnas till åklagare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott. 

Närmast anhöriga är underrättade. I ett meddelande skriver Smurfitt Kappa så här:  

Läs också: AI och automatisering frigör underhåll på pappersbruk 

"Smurfit Kappa Piteå beklagar denna tragiska olycka och våra tankar går till mannens anhöriga, närstående och kollegor. Vi har inlett en intern utredning av händelsen och bistår Polisen, Arbetsmiljöverket och Green Cargo i deras utredningar." 

UPPDATERAD 8/11:

Under fredagen rapporterade Sekotidningen att utredarna av olyckan analyserat övervakningsfilmer, men inte kommit fram till någon slutsats.

– Det går tydligt att se kollisionen mellan lastbil och tåg. Det förklarar egentligen inte varför det hände och hur det kunde hända. Det är vad vi nu måste ta reda på, säger åklagare Christer B Jarlås, vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott, till tidningen.

Det är oklart om dåligt sikt eller avsaknad av reflexor och lampor på tåget gjort att lastbilsföraren inte sett godståget. Det utredarna däremot slår fast är att varken lastbil eller tåg färdats för fort.

– Det är inget anmärkningsvärt i hastigheterna. Det går inte att säga att olyckan ska ha berott på det. Lastbilen saktade in rejält innan korsningen. Man tycker att det här inte skulle kunna hända, men det gör det ändå, säger Christer B Jarlås.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Små sensorer kan övervaka VA-nätet

Driftsäkerhet under ytan

Dubbelt säkrare uppkoppling

Delar av Domkyrkan i Lund kräver akut underhåll

Anmälan öppen - underhåll Färöarna

Plus

Brist på smart mätteknik i ledningsnäten

Nyhetsbrev

Underhåll fick råstålsproduktionen att minska

Arkiv

Järnvägen tunnlas in och frigör mark

eMaintenance365 blir Predge

Debatt: Dags att prioritera Skåne och våra pendlare

Plus

Katodiskt zinkskydd det nya svarta

Nytt underhållssystem för Västtrafik

Mötande trafik i Øresundsbrons tunnel

Metaller som känner – inte bara döda ting

Luftövervakningsradar mot terrorn

Standard för informationssäkerhet och dataskydd, GDPR

Nytt system ska stoppa oplanerade stopp

Tågtrafiken ökar lavinartat

Bröderna prisades för underhållsuppfinning

Karlsnäsledningen räddade sommaren – men Kallingeborna drack förgiftat vatten i åratal

Rullningslagerkatalog på svenska

Så ska det bli enklare att starta företag

Flytande gas i Norrland

Stor brist på tågreparatörer

Fossilfritt stål kommer ut på marknaden

Kopplar aldrig ner

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Se alla Företagens egna nyheter

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produ...

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Sänd till en kollega

0.212