23948sdkhjf

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

| Av Sebastian Mårtensson | Tipsa redaktionen

Förra veckan ska en radioloksoperatör blivit fastklämd mellan en lastbil och ett lok inne på Smurfitt Kappas industriområde i Piteå, i samband med växlingsarbete. Mannen, som var anställd av Green Cargo, avled senare till följd av sina skador. 

Läs också: Väg- och banavtalet omförhandlas

Det rapporterar Sekotidningen, facktidningen för service och kommunikation. 

– Växling är det mest riskfyllda arbete vi har eftersom vi rör oss bland vagnar och lok, står på tåget och kan falla av. Vi har inte råd att begå några misstag, då kan det värsta hända och så ska det inte vara, säger Anna Nilsson, ordförande för Seko på Green cargo i Norrbotten och arbetsmiljöansvarig i den centrala förhandlingsorganisationen. 

En förundersökning inletts om misstänkt arbetsmiljöbrott. Polisen har varit på plats och genomfört initiala utredningsåtgärder vilket omfattar informationsinhämtning och dokumentation av platsen. Ärendet kommer att överlämnas till åklagare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott. 

Närmast anhöriga är underrättade. I ett meddelande skriver Smurfitt Kappa så här:  

Läs också: "Det händer inte mig"

"Smurfit Kappa Piteå beklagar denna tragiska olycka och våra tankar går till mannens anhöriga, närstående och kollegor. Vi har inlett en intern utredning av händelsen och bistår Polisen, Arbetsmiljöverket och Green Cargo i deras utredningar." 

UPPDATERAD 8/11:

Under fredagen rapporterade Sekotidningen att utredarna av olyckan analyserat övervakningsfilmer, men inte kommit fram till någon slutsats.

– Det går tydligt att se kollisionen mellan lastbil och tåg. Det förklarar egentligen inte varför det hände och hur det kunde hända. Det är vad vi nu måste ta reda på, säger åklagare Christer B Jarlås, vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott, till tidningen.

Det är oklart om dåligt sikt eller avsaknad av reflexor och lampor på tåget gjort att lastbilsföraren inte sett godståget. Det utredarna däremot slår fast är att varken lastbil eller tåg färdats för fort.

– Det är inget anmärkningsvärt i hastigheterna. Det går inte att säga att olyckan ska ha berott på det. Lastbilen saktade in rejält innan korsningen. Man tycker att det här inte skulle kunna hända, men det gör det ändå, säger Christer B Jarlås.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Rätt underhåll på rätt maskiner i rätt tid"

1

Svetsare dog vid underhållsarbete i natt

Unik tjänst förhindrar spridningen av Coronaviruset

PTS skärper reglerna om driftsäkerhet

Svevia tecknar ramavtal för effektivare vägunderhåll

Varnar för cyberattacker som går genom brandväggen och in via bakdörren

Nyhetsbrev

Levererar Nordens största takbaserade solanläggning

Arkiv

Tecknar ramavtal på teknologi för prediktivt underhåll

Bullerprojektet blev även underhållsarbete

De digitaliserar Ahlstrom-Munksjös verksamhet

Ska söka läckor med molnlösning

Otät ventil stoppar kärnkraftsverket O3

Säkrar strömmen till Arlanda och Bromma flygplats

Regionala träffar med Säpo för ökad kunskap om cybersäkerhet

De ska underhålla Telenors och 3:s gemensamma 3G-nät

Dödsolyckor beror oftast på bristande säkerhet

Facken sågar minimilöner

Tillståndsbaserat underhåll även för elnätsägare

Rise samarbetar kring cybersäkerhet och AI med lastbilsbolag

SSAB anställer tusentals semestervikarier

Gruvbolag satsar på kriskommunikation

Byter ledningar – utan att gräva

Ny standard för reparation och renovering

Kryptering kan användas av cyberkriminella

De ska förbereda Karlstads nya resecentrum

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Se alla Företagens egna nyheter

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

Sänd till en kollega

0.109