23948sdkhjf

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Detta speciallager väger cirka 4,7 ton och har en ytterdiameter på 1 900 millimeter, en borrdiameter på 1 500 millimeter och en höjd av 600 millimeter.

Läs också: Nya kullager förlängde livslängden

Lagret ska användas på ett mudderverk som designades och byggdes av Royal IHC, ett holländskt företag som specialiserat sig på utrustning, fartyg och tjänster för offshore, muddring och våta gruvmarknader.

Mudderverket sätts på ett arbetsfartyg, med eller utan egen drift, som tar bort fasta material från botten av vattnet. Vakuum används för att lyfta stenar och transportera dem till stranden via exempelvis flytande rörledningar. Belastningen är stor vid anslutningen mellan rörledningen och fartyget, så ett sfäriskt glidlager är monterat på skrovet och stöder de roterande rörelser som äger rum mellan skrovet och rörledningen. På grundval av dessa krav designades det speciella lagret.

Tack vare Schaefflers höga kompetens inom applikationsteknik, design och produktion, i kombination med ett nära samarbete med Royal IHC, var det möjligt att producera lagret enligt kundens krav på rekordtiden tre månader.

Att utforma speciallagret var inte den enda stora utmaningen som Schaefflers experter mötte - att producera det var också mycket krävande. De chockbelastningar som applikationen kommer att utsättas för innebar att inner- och yttreringarna måste göras i en enda konstruktion.

Läs också: 800 kilo förfalskade kullager förstörs

Lagret måste eliminera kantspänningarna som uppstår. Eftersom krafterna endast verkar på en sida, designades kullagret asymmetriskt, vilket möjliggör viktiga besparingar med avseende på rymd och vikt.

För att säkerställa en lång livslängd och lågt slitage skapade Schaeffler ett speciellt spårsystem för smörjning som är utformat på ett sådant sätt att fettet fördelas jämnt även under små svängningsrörelser på cirka 20 grader, vilket garanterar optimal smörjning.

Eftersom driftsförhållandena i offshore-applikationer också kräver speciellt skydd mot korrosion, belades glidytorna på lagret med en beprövad smörjlack, som säkerställer att ingen metallisk kontakt uppstår mellan inner- och yttrerringen, även i händelse av otillräcklig smörjning. Smörjning med fett innebär också att lagret är skyddat mot korrosion.

Mer om: kullager | Schaeffler
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Installerade fjärrvärme – blev av med driftstopp

Integritetsskydd med bildbevis

Danskarna dubbelt så bra på cybersäkerhet

Här är vinnarna - "De har skapat ett engagemang"

Epiroc automatiserar hela gruvtrucksflottan

Bravida förvärvar ventilationsföretag i Kiruna

Nyhetsbrev

Cyberrymden – det senaste slagfältet inom krigföring

Arkiv

Framgång i krisande bransch

Brutala siffror – vi måste tänka om vid rekrytering

380 miljoner till Sveriges krisberedskap

Underhållstänket börjar i tid

Från reaktiv till proaktiv IT-säkerhet

Riskerar livet på arbetet

VA Tour Norge på fem orter i mars

Branschförening för repklättrare

Yrkesklättring är ett relativt nytt, men växande yrkesområde i Sverige. En nybildad branschförening ska nu bidra till att utveckla verksamheten ytterligare och skapa ett gemensamt språkrör.

De får köra nattågen

Underhåll av fjärrvärmenät i fokus

Hittade rätt med förebyggande underhåll

Integritetsincidenterna har fördubblats

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Kulturmiljön behöver annat underhåll

Industriarbetsgivarnas bud: 1,4 procent i årlig löneökning

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Se alla Företagens egna nyheter

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

Sänd till en kollega

0.11