23948sdkhjf

Start-up inom AI växlar upp

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Start-upbolaget Retenua AB, som vuxit fram ur AI-forskning vid Örebro universitet, spår en ljus framtid.

Kombinationen av tunga fordon och människor inom samma arbetsområde är farlig. Det faktum att fler och fler fordon kommer att bli självkörande sätter ytterligare fokus på säkerhetsfrågorna. Det är utmaningen som AI-forskarna Rafael Mosberger, vd i Retenua AB, och Henrik Andreasson, medgrundare, har löst med förarassistanssystemet Emitrace.

Läs också: Global kunskapsplattform nu i Sverige

– Henriks idé var att man kanske kan använda reflexvästen, som ofta används av dem som arbetar i de här miljöerna, i kombination med en specifik kamera som mäter reflektioner. Utifrån det tänkte han att man kan bygga ett system som känner igen människor i närheten av fordon, säger Rafael Mosberger.

Tillsammans med innovationskontoret och andra aktörer tog de två patent på sin lösning. 2015 startade de Retenua AB. Produkten var dock inte färdig att lanseras, men med ett bolag bakom sig öppnades fler möjligheter att söka forsknings- och utvecklingsmedel.

Rafael Mosberger disputerade 2016 och har sedan dess arbetat som forskare vid AASS (Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem) vid Örebro universitet och fortsatt att utveckla Emitrace. Flera personer inom universitetsmiljön har anslutit till bolaget.

I höstas hade man kommit så pass långt att lanseringen av den färdiga produkten började närma sig. Det skulle dock kräva ordentliga lokaler med möjlighet till både presentation och produktion av Emitrace. Bolaget har nu funnit en lokal i Örebro.

Läs också: Bruk minskar underhållskostnad med ny forskning

– Det betyder att vi gör oss redo för nästa steg, som är en produktionsverksamhet, samtidigt som vi vidareutvecklar sensorn. Det gör också att vi skapar oss en identitet. Genom att inreda lokalerna kan vi visa vilka vi är.

Just nu befinner sig Retenua i en certifieringsprocess för Emitrace. Den beräknas vara färdig inom några månader – därefter kan den lanseras på riktigt till marknaden.

– Jag tror att vi med vår kombination av mjukvara, hårdvara, AI och kamerateknik har en jättepotential att kunna bygga lösningar som inte alla andra kan lösa. Jag är ganska säker på att vi kommer att bli framgångsrika med vår huvudprodukt, men jag tror också att vi kommer att utvecklas mot andra håll som vi just nu inte ens känner till, säger Rafael Mosberger.

Han fortsätter:

– Förarassistanssystemet är vår huvudprodukt, men vi har redan börjat visa att den kan användas för helt andra applikationer inom automation, autonoma system och spårning av rörliga objekt inom industrin. Vi vet att alla marknader kring till exempel autonoma fordon kommer att växa och mer autonomi betyder att man måste ha mer smarta sensorer. Jag tror att vi passar väldigt bra in i den marknaden, eftersom vi har en kunskap kring sensorer, maskininlärning och AI som inte alla andra har.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

Scandrail i konkurs – kris i branschen

Helikopterflygningar avslöjade flera problem

Förnyar 2000 järnvägsbroar

Åtal – av stor betydelse för Sveriges säkerhet

Underhåll räddar dammarna

Nyhetsbrev

Skydd mot driftstopp

Arkiv

Tre blir ett Open Infra

Nyförvärv hos Instalco

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Ny tjänst för affärsutvecklare från infrastruktursektorn

Misstänkt drönare över Forsmark – igen

Tysk tågsatsning på 900 miljarder

Stororder utan buller och brak

Romantika åker först på schemalagt underhåll

Driftsäkrar datacentret

Drönare levererar reservdelar till vindkraftverk

Gripenmotorer ska underhållas i Sverige

Effektivare underhåll med uppkopplade fastigheter

Ställningsföretag sparkas för bristande säkerhet

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

Sänd till en kollega

0.175