23948sdkhjf

Stor upprustning av tunnelbanan i sommar

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Nu genomförs en omfattande upprustning av Stockholms tunnelbana. Där ingår att förbättra plattformar och tunnlarnas konstruktion.

I sommar genomför SL flera arbeten som kommer att påverka tunnelbanan med glesare trafik, förlängda restider och ökad trängsel. Mest drabbade blir resenärer på Gröna linjen och i Västerort i synnerhet.

Läs också: Vinner drift- och underhållsuppdrag

Den 13 juni stängs Gröna linjens tunnelbanestation vid Fridhemsplan. Då går upprustningen in i sin intensivaste fas och tågen på Gröna linjen kommer under perioden fram till 1 september att köra förbi stationen. Blå linjen påverkas inte, men man kan inte byta mellan Blå och Grön linje vid Fridhemsplan.

– Vi är mycket väl medvetna om att detta skapar stora störningar i vardagen för våra resenärer. Men arbetena är nödvändiga för att vi ska säkra trafiken för framtiden. Det är mest effektivt att göra dem på sommaren när kvällarna är ljusa och vädret oftast är bra. Dessutom är det färre än normalt som reser med SL under sommaren, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Gröna linjens T-banestation vid Fridhemsplan är 67 år gammal. Tunnelkonstruktioner och plattformar behöver rustas upp och det görs bullerdämpande åtgärder. Under våren 2019 har SL genomfört förberedande arbeten inför avstängningen vid Fridhemsplan. Det har gjorts visst rivningsarbete vid plattformarna och nya växlar har installerats för att kunna leda tågen förbi stationen.

– Eftersom upprustningsarbetet genomförs på ett spår i taget kommer tåg i båda riktningarna att behöva samsas på bara det ena spåret förbi Fridhemsplan. Tillsammans med de arbeten som görs på andra håll längs Gröna linjen innebär det att vi tvingas glesa ut trafiken.

Läs också: Trafikstörningarna ska minska

Förutom arbetena vid Fridhemsplan kommer upprustningen av Söderströmsbron och förberedande arbeten för nya tunnelbanan vid Gullmarsplan att påverka trafiken på hela Gröna linjen.

Mellan 24 juni och 17 augusti är trafiken inställd på linje 19 mellan Globen och Gullmarsplan. Anledningen är att förvaltning för utbyggd tunnelbana genomför förberedande arbeten, bland annat för att bygga en hiss till den nya Blå linjen vid Gullmarsplan

Mellan den 1 juli och 12 augusti genomförs de sista etapperna med att byta ut gamla balkar på Söderströmsbron mot nya rostfria. Samtidigt byts även spåren ut. Genom detta förlängs brons livslängd med 120 år. Först stängs Röda linjen mellan Slussen och T-Centralen i två veckor, och därefter den Gröna linjen i fyra veckor. För resenärerna innebär det spårändringar, tågbyten och plattformsbyten.

– Det är tredje sommaren vi gör detta och de erfarenheter vi har från förra året är att det trots allt stök fungerade relativt väl för våra resenärer. Vi kommer att ha extra personal på stationerna för att hjälpa resenärerna tillrätta.

Mer om: SL | tunnelbanan
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Delar av Domkyrkan i Lund kräver akut underhåll

Anmälan öppen - underhåll Färöarna

Plus

Brist på smart mätteknik i ledningsnäten

Underhåll fick råstålsproduktionen att minska

Järnvägen tunnlas in och frigör mark

eMaintenance365 blir Predge

Nyhetsbrev

Debatt: Dags att prioritera Skåne och våra pendlare

Arkiv
Plus

Katodiskt zinkskydd det nya svarta

Nytt underhållssystem för Västtrafik

Mötande trafik i Øresundsbrons tunnel

Metaller som känner – inte bara döda ting

Luftövervakningsradar mot terrorn

Standard för informationssäkerhet och dataskydd, GDPR

Nytt system ska stoppa oplanerade stopp

Tågtrafiken ökar lavinartat

Bröderna prisades för underhållsuppfinning

Karlsnäsledningen räddade sommaren – men Kallingeborna drack förgiftat vatten i åratal

Rullningslagerkatalog på svenska

Så ska det bli enklare att starta företag

Flytande gas i Norrland

Stor brist på tågreparatörer

Ståthögas vd nominerad till årets entreprenör

Dolda kameran på LKAB

Fossilfritt stål kommer ut på marknaden

Kopplar aldrig ner

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Se alla Företagens egna nyheter

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produ...

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Sänd till en kollega

0.133