23948sdkhjf

Lyckad världspremiär

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Världens första lyckade tester med den senaste versionen av mjukvaran för signalsystemet ERTMS har utförts.

Förra veckan testades den senaste versionen av mjukvaran för ERTMS, Baseline 3.6, både i ombordsystemen på järnvägsfordonen och i markutrustningen.

Läs också: Får uppdrag i Hammarstrand

– Detta är ett steg i processen fram till mjukvaran som vi ska rulla ut på Malmbanan om tre år, säger programchef Anders Åkeson.

Mjukvaran som används har utvecklats av Bombardier. Testerna skedde på Trafikverkets testbana mellan Katrineholm och Åby, på gränsen mellan Södermanland och Östergötland.

– Testerna gick bra. Några fel har hittats som ska rättas till. Det är därför vi använder testbanor.

Utvecklingen av tågskyddssystemet ERTMS, som ska ersätta ATC, sker i en rigorös process. När systemet tas fram testas det först i labbmiljö. Kvaliteten på mjukvaran säkras därefter på speciella testbanor.

Läs också: Nya lok ska minska trafikstörningarna

Den bana som ligger mellan Katrineholm och Åby används flitigast. När mjukvaran är klar används den på pilotbanorna Ådals- och Botniabanan för erfarenhetsdrift. Där går ordinarie tågtrafik. 2022 börjar utrullningen på Malmbanan för att sedan installeras i hela järnvägens stomnätverk.

Det nya signalsystemet ger bättre punktlighet. Statistik från pilotbanorna 2018 visar att banor med ERTMS har fem gånger färre förseningsminuter än banor som är utrustade med ATC.

ERTMS-programmet utvecklar ett nytt tågskyddssystem och rustar upp signalanläggningen, där ställverken är viktiga komponenter. Tio procent av projektets beräknade kostnader berör utvecklingen av tågskyddsystemet.

De resterande 90 procenten är en reinvestering i signalanläggningen, som behöver göras oavsett vilket tågskyddsystem som används. Ett utbyte av signalanläggningen i två steg, först till ett med ett moderniserat ATC, för att sedan uppgraderas till ERTMS, beräknas kosta 40 procent mer.

Många ställverk är på väg att passera sin tekniska livslängd. I dag är den siffran 4 procent, men redan år 2025 har nästan 25 procent av ställverken passerat sin livslängd.

­-I bästa fall har drygt 40 procent av ställverken hunnit nå sin tekniska livslängd innan vi har hunnit byta ut dem. Reinvesteringen i signalanläggningen behöver göras nu.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tre av fyra drabbade av e-postattacker

Gasolycka hos Domsjö fabriker - Man förd till sjukhus

Oklart skadeläge för person hos LKAB

Jotun rostskyddar Svinesundsbron

Digitalisera produktionen - hur gör man?

Plus

Övervakningssystemet som har vuxit

Det började med pumpar. Nu kan Relianeering AB erbjuda tillståndbaserat underhåll för fler applikationer än så. Förebyggande underhåll är målet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på U&D till halva priset!

Arkiv

Bussdepåer får realtidspositionering

H&D Wireless AB har installerat realtidspositioneringslösningen GEPS for Yard Management på två av buss- och transportbolaget Keolis depåer.

Standard för IR-utrustning omarbetad

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

IT-säkerhet har blivit ett omöjligt pussel

Många företag är på väg att förlora striden om IT-säkerheten. Det framkommer i en ny global undersökning.

De tänker förändra mässbranschen

Brand hos kemikalietillverkaren

Oljeläckage från bruket till älven

Orenat avloppsvatten rann ut i havet

I slutet av juli släppte Omholmens reningsverk av misstag ut 240 000 liter orenat avloppsvatten utanför Smögen.

Genombrott för Exeris övervakningsteknik

Efter lyckade tester satsar Skellefteå Kraft ännu mer på Exeris teknik för övervakning av elnät.

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Gruvön köper in läcksökare

Smarta kedjehjul kan bli ny branschstandard

Elajo Invest säljer dotterbolag

Skanska kräver säkerhetsutbildning

Nytt samarbete för att förbättra cybersäkerheten

Säkerhetsföretaget NTT Security har tecknat ett samförståndsavtal med Europols European Cybercrime Centre, EC3.

Juryn för Strukton Innovation Award klar

Stärker sin kamp mot cyberhot

Se alla Företagens egna nyheter

Smörjmedelsutbildning 25-26/9 - från grundläggande till avancerad smörjteknik - Fåtal platser kvar!

WEVO håller seminarium om ingjutning av elektronik 14-16 oktober, välkommen!

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

EMC probelm i industriella nätverk

Lindh Automation - Fit4PROFINET package

Snabba svar om snabblim

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrkan

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Silikon för elektriska fordon – fördelar och användningsområden

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Plasmabehandling för bättre limresultat

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobil...

G A Lindberg fyller 75 år

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yag...

Tävla om snygga jackor från ExxonMobil på Borgeby Fältdagar & prata smörjme...

Sänd till en kollega

0.188