23948sdkhjf

Lyckad världspremiär

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Världens första lyckade tester med den senaste versionen av mjukvaran för signalsystemet ERTMS har utförts.

Förra veckan testades den senaste versionen av mjukvaran för ERTMS, Baseline 3.6, både i ombordsystemen på järnvägsfordonen och i markutrustningen.

Läs också: Scandrail i konkurs – kris i branschen

– Detta är ett steg i processen fram till mjukvaran som vi ska rulla ut på Malmbanan om tre år, säger programchef Anders Åkeson.

Mjukvaran som används har utvecklats av Bombardier. Testerna skedde på Trafikverkets testbana mellan Katrineholm och Åby, på gränsen mellan Södermanland och Östergötland.

– Testerna gick bra. Några fel har hittats som ska rättas till. Det är därför vi använder testbanor.

Utvecklingen av tågskyddssystemet ERTMS, som ska ersätta ATC, sker i en rigorös process. När systemet tas fram testas det först i labbmiljö. Kvaliteten på mjukvaran säkras därefter på speciella testbanor.

Läs också: Stororder utan buller och brak

Den bana som ligger mellan Katrineholm och Åby används flitigast. När mjukvaran är klar används den på pilotbanorna Ådals- och Botniabanan för erfarenhetsdrift. Där går ordinarie tågtrafik. 2022 börjar utrullningen på Malmbanan för att sedan installeras i hela järnvägens stomnätverk.

Det nya signalsystemet ger bättre punktlighet. Statistik från pilotbanorna 2018 visar att banor med ERTMS har fem gånger färre förseningsminuter än banor som är utrustade med ATC.

ERTMS-programmet utvecklar ett nytt tågskyddssystem och rustar upp signalanläggningen, där ställverken är viktiga komponenter. Tio procent av projektets beräknade kostnader berör utvecklingen av tågskyddsystemet.

De resterande 90 procenten är en reinvestering i signalanläggningen, som behöver göras oavsett vilket tågskyddsystem som används. Ett utbyte av signalanläggningen i två steg, först till ett med ett moderniserat ATC, för att sedan uppgraderas till ERTMS, beräknas kosta 40 procent mer.

Många ställverk är på väg att passera sin tekniska livslängd. I dag är den siffran 4 procent, men redan år 2025 har nästan 25 procent av ställverken passerat sin livslängd.

­-I bästa fall har drygt 40 procent av ställverken hunnit nå sin tekniska livslängd innan vi har hunnit byta ut dem. Reinvesteringen i signalanläggningen behöver göras nu.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

Scandrail i konkurs – kris i branschen

Helikopterflygningar avslöjade flera problem

Förnyar 2000 järnvägsbroar

Åtal – av stor betydelse för Sveriges säkerhet

Underhåll räddar dammarna

Nyhetsbrev

Skydd mot driftstopp

Arkiv

Tre blir ett Open Infra

Nyförvärv hos Instalco

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Ny tjänst för affärsutvecklare från infrastruktursektorn

Misstänkt drönare över Forsmark – igen

Tysk tågsatsning på 900 miljarder

Stororder utan buller och brak

Romantika åker först på schemalagt underhåll

Driftsäkrar datacentret

Drönare levererar reservdelar till vindkraftverk

Gripenmotorer ska underhållas i Sverige

Effektivare underhåll med uppkopplade fastigheter

Ställningsföretag sparkas för bristande säkerhet

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

Sänd till en kollega

0.127