23948sdkhjf

EU-projekt utvecklar 3D-tillverkning

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Forskare på Luleå tekniska universitet ska, i nära samarbete med industrin, utveckla och skala upp additiv tillverkning, med hjälp av bland annat återvunnet aluminium.

– Det är ett stort projekt med stora resurser så därför tror jag vi kan göra märkbara framsteg inom additiv tillverkning, både inom vetenskaplig forskning samt när det gäller industriella applikationer, säger Jörg Volpp, biträdande universitetslektor i produktionsutveckling vid Luleå tekniska universitet.

Läs också: AI och automatisering frigör underhåll på pappersbruk 

I projektet SAMOA, Sustainable Aluminium Additive Manufacturing, ska forskarna utveckla additiv tillverkning med aluminium för både pulver- och trådbaserade processer, vilket ska göra tekniken mer tillgänglig för industrin. Målet är att öka precision och hastighet för additiv tillverkning med aluminium när det gäller tillverkning av höghållfasta komponenter.

– En av fördelarna med additiv tillverkning är att det är möjligt att ersätta komplexa konstruktioner i ett stycke som dessutom får lägre vikt. Materialavfallet blir därför mindre jämfört med traditionella metoder. Vi kommer även att arbeta med strategier för återvinning, för att minska avfall och behovet av nytt material.

En återvinningsmetod som använder aluminiumavfall kommer att utvecklas i projektet. Materialavfallet uppstår i fabriken och istället för att som tidigare transportera bort det så smälts det med en laserstråle och de droppar som uppstår används för att direkt bygga en ny komponent. Detta minimerar stegen från avfall till ny komponent.

I SAMOA kommer prototyper som fungerar som demonstrationsmodeller att tas fram, bland annat inom fordonsindustrin samt den medicinska sektorn.

– Fiat kommer att utveckla bilkomponenter medan Siemens kommer att tillverka en C-arm som används för diagnostisk bildbehandling inom sjukvården. Siemens siktar också på att kunna masstillverka rörelsekontroller som exempelvis används för tåg. Demonstratorerna är tänkt att integreras i hela produktionslinjer för produkter. Dessutom kommer vi utveckla nya högpresterande aluminiumpulver för att öka styrkan hos de tillverkade komponenterna, säger Jörg Volpp.

SAMOA-projektet startade i april 2019 och sträcker sig tre år framåt. Den totala budgeten är på 3,4 miljoner euro och finansieras av EIT RawMaterials (EU). Partners är Luleå tekniska universitet, Politecnico Milano, Fraunhofer IWS, IMR metal powder technologies, Gemmate, Centro Ricerche FIAT och Siemens.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Storsatsning på järnvägsunderhållet

Miljardförvärvet

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Rening för 360 miljoner

Vattenlösning för 50 miljoner

Nyhetsbrev

Kopplar aldrig ner

Arkiv

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Kritik mot kärnteknisk verksamhet

Flera anledningar bakom strömavbrott

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

Pumpföretag förvärvar dubbelt upp

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Brand i smältverk - oro för radioaktivt utsläpp

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Svevia rekryterar chef från NCC 

Elledningar inspekteras med helikopter 

Järnvägen saknar mekaniker och servicetekniker 

Ny virtuell underhållsassistent lanseras

Ofta strömavbrott efter avgrävda kablar 

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka...

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

Sänd till en kollega

0.156