23948sdkhjf

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Under stormen Alfrida, som drog fram med upp till 38 m/sek natten till den 2 januari i år, blev 100 000 hushåll strömlösa, varav 63 000 i Vattenfall Eldistributions elnätsområden i framförallt Bergslagen, Roslagen, Uppland, Stockholmsområdet och ned till Nordöstra Götaland.

Stora delar av Vattenfalls ledningsnät revs ned till marken av tusentals nedblåsta träd och ett flertal transformatorstationer krossades. Det riskfyllda felavhjälpningsarbetet hade högsta fokus på säkerheten.  − Många av våra kunder drabbades väldigt hårt av stormen och upplevde långa strömavbrott. Vi är samtidigt tacksamma över att vi under drygt tre veckors intensivt felavhjälpningsarbete, med som mest cirka 560 personer i arbete samtidigt, inte råkade ut för några allvarliga olyckstillbud, säger Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution AB.

Under de inledande reparationerna kunde Vattenfall snabbt konstatera att stora delar av elnätet måste återuppbyggas från grunden. I samband med det arbete som nu pågår utvärderar bolaget vilka ledningar som är lämpliga att gräva ned och hur man i övrigt kan förbättra elnätet i de drabbade områdena.

De totala kostnaderna för stormen Alfrida uppgår till 850 miljoner kronor, varav hälften avser avbrottsersättning till kunder och hälften kostnader för reparationsarbeten. Arbetet med att utreda och säkerställa avbrottstider och skadeståndskrav för enskilda kunder pågår fortfarande och är prioriterat.

− Vi jobbar metodiskt och så skyndsamt vi kan för att alla drabbade kunder ska få sin rätt till kompensation prövad och utbetald. Vår bedömning är att avbrottsersättningen till följd av Alfrida kommer att börja betalas ut från och med juni, säger Annika Viklund.

Utbetalning av avbrottsersättningen sker automatiskt som ett avdrag på elnätsfakturan. Skadeståndsanspråk som överstiger avbrottsersättningen bedöms alla enskilt. Utbetalningar görs utifrån tydliga bedömningskriterier där alla kunder behandlas lika.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078