23948sdkhjf

Nya lok ska minska trafikstörningarna

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Ett grönt diesellok i Malmö är det senaste tillskottet som ska hjälpa till vid trafikstörningar i tågtrafiken. Det är det första av femton nya röjningslok

Ett pågatåg på väg från Helsingborg har havererat i Södervidinge på den skånska slätten, utanför Teckomatorp. För att resenärerna snabbt ska kunna åka vidare på annat sätt förbereder tågpersonalen för evakuering.

Läs också: Får uppdrag i Hammarstrand

Trafikverkets nya röjningslok kallas in för bärga det trasiga tåget och lokföraren plockar fram en stege för att förenkla avstigningen ut i banvallens makadam.

Den här händelsen var bara en övning för att testa rutinerna. Men röjningsloket har använts redan innan, bland annat för att dra undan ett snabbtåg som fått stopp på linjen norr om Hässleholm.

– Vi röjer det trasiga tåget till en plats som inte stör övrig trafik. Därifrån får järnvägsföretaget själv bärga tåget, förklarar Göran Holmberg, projektledare för pilotprojektet i region syd.

Sedan mitten av mars finns det gröna loket i Malmö, tillgängligt för att med kort varsel sättas in för att hjälpa till vid störningar. Loket är utrustat med övergångskopplingar så att det kan dra alla tågtyper i Sverige och dragkraften ska även räcka för tunga godståg.

Läs också: Lyckad världspremiär

Från och med år 2020 ska 15 likadana röjningslok stå utplacerade på strategiska platser runtom i Sverige: Loket i Malmö ingår i ett pilotprojekt och är det första i Sverige.

– Det finns en tradition av att jobba med förbättringar här i syd. Dessutom är trafiken här representativ för hela Sverige och kan ligga till grund för förbättringar i hela landet. Det var därför vi valde att göra piloten här, säger Thomas Pettersson, som leder hela projektet inom Trafikverket.

Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket och flera olika järnvägsföretag: Skånetrafiken, Öresundståg, SJ, Transdev – som kör Öresundstågen – och Arriva, som kör Pågatågen.

– Det är en pusselbit i förbättringen av hela järnvägstrafiken, för att stärka vår förmåga till störningshantering och ge relevant trafikinformation, säger Thomas Pettersson.

Läs också: Trafikverket får miljonvite

Förändringsarbetet är resultatet av ett regeringsuppdrag och går ut på att hitta sätt att minska effekterna när det uppstår störningar i järnvägstrafiken. Trasiga tåg som står i vägen ska flyttas snabbt och passagerare ska få bättre information och snabbare evakueras.

I dag konkurrerar 45 järnvägsföretag på de svenska järnvägsspåren och det råder brist på lediga lok som snabbt kan sättas in i röjningsoperationer. Därför behövs de nya röjningsloken.

– Vi har hittills tillämpat "sjöfartsprincipen". Den innebär att det bolag som har ett lok närmast en störning ska rycka in och hjälpa till, precis som fartyg får göra på sjön. Men det är inte så populärt hos bolag som ofta måsta ställa upp och bogsera, säger Thomas Pettersson.

Närmare tusen personer på Trafikverkets trafikledning och hos järnvägsföretagen ska nu genomgå en gemensam webbutbildning för att få samma bild av prioriteringar, beslut och arbetssätt vid störningar i tågtrafiken.

Läs också: Regeringen: Trafikverket bör ta över

Men övningar i skarpt läge ger förstås också viktiga lärdomar. När det gäller övningen utanför Teckomatorp tycker Göran Holmberg att många delar fungerade bra. Inte minst gick det snabbt att koppla ihop det havererade tåget med röjningsloket. Men det fanns också en del som han tycker kan bli bättre. Framför allt gäller det tidsaspekten.

– Röjningsloket stod länge i Kävlinge innan det rullade ut, säger han.

Regeringsuppdraget

Regeringsuppdraget som Trafikverket fick 2017 innebär att Trafikverket ska genomföra åtgärder för en effektivare evakuering och röjning vid tågstopp. Syftet är att snabbt kunna evakuera resenärer och röja spåren vid olyckor. För att genomföra det arbete som krävs har regeringen skjutit till 215 miljoner kronor för tiden 2018-2020.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tre av fyra drabbade av e-postattacker

Gasolycka hos Domsjö fabriker - Man förd till sjukhus

Oklart skadeläge för person hos LKAB

Jotun rostskyddar Svinesundsbron

Digitalisera produktionen - hur gör man?

Plus

Övervakningssystemet som har vuxit

Det började med pumpar. Nu kan Relianeering AB erbjuda tillståndbaserat underhåll för fler applikationer än så. Förebyggande underhåll är målet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på U&D till halva priset!

Arkiv

Bussdepåer får realtidspositionering

H&D Wireless AB har installerat realtidspositioneringslösningen GEPS for Yard Management på två av buss- och transportbolaget Keolis depåer.

Standard för IR-utrustning omarbetad

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

IT-säkerhet har blivit ett omöjligt pussel

Många företag är på väg att förlora striden om IT-säkerheten. Det framkommer i en ny global undersökning.

De tänker förändra mässbranschen

Brand hos kemikalietillverkaren

Oljeläckage från bruket till älven

Orenat avloppsvatten rann ut i havet

I slutet av juli släppte Omholmens reningsverk av misstag ut 240 000 liter orenat avloppsvatten utanför Smögen.

Genombrott för Exeris övervakningsteknik

Efter lyckade tester satsar Skellefteå Kraft ännu mer på Exeris teknik för övervakning av elnät.

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Gruvön köper in läcksökare

Smarta kedjehjul kan bli ny branschstandard

Elajo Invest säljer dotterbolag

Skanska kräver säkerhetsutbildning

Nytt samarbete för att förbättra cybersäkerheten

Säkerhetsföretaget NTT Security har tecknat ett samförståndsavtal med Europols European Cybercrime Centre, EC3.

Juryn för Strukton Innovation Award klar

Stärker sin kamp mot cyberhot

Se alla Företagens egna nyheter

Smörjmedelsutbildning 25-26/9 - från grundläggande till avancerad smörjteknik - Fåtal platser kvar!

WEVO håller seminarium om ingjutning av elektronik 14-16 oktober, välkommen!

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

EMC probelm i industriella nätverk

Lindh Automation - Fit4PROFINET package

Snabba svar om snabblim

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrkan

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Silikon för elektriska fordon – fördelar och användningsområden

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Plasmabehandling för bättre limresultat

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobil...

G A Lindberg fyller 75 år

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yag...

Tävla om snygga jackor från ExxonMobil på Borgeby Fältdagar & prata smörjme...

Sänd till en kollega

0.124