23948sdkhjf

Nya lok ska minska trafikstörningarna

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Ett grönt diesellok i Malmö är det senaste tillskottet som ska hjälpa till vid trafikstörningar i tågtrafiken. Det är det första av femton nya röjningslok

Ett pågatåg på väg från Helsingborg har havererat i Södervidinge på den skånska slätten, utanför Teckomatorp. För att resenärerna snabbt ska kunna åka vidare på annat sätt förbereder tågpersonalen för evakuering.

Läs också: Koll på väg- bro-och tunnelunderhållet i sommar

Trafikverkets nya röjningslok kallas in för bärga det trasiga tåget och lokföraren plockar fram en stege för att förenkla avstigningen ut i banvallens makadam.

Den här händelsen var bara en övning för att testa rutinerna. Men röjningsloket har använts redan innan, bland annat för att dra undan ett snabbtåg som fått stopp på linjen norr om Hässleholm.

– Vi röjer det trasiga tåget till en plats som inte stör övrig trafik. Därifrån får järnvägsföretaget själv bärga tåget, förklarar Göran Holmberg, projektledare för pilotprojektet i region syd.

Sedan mitten av mars finns det gröna loket i Malmö, tillgängligt för att med kort varsel sättas in för att hjälpa till vid störningar. Loket är utrustat med övergångskopplingar så att det kan dra alla tågtyper i Sverige och dragkraften ska även räcka för tunga godståg.

Läs också: Ska rädda 40-50 liv om året

Från och med år 2020 ska 15 likadana röjningslok stå utplacerade på strategiska platser runtom i Sverige: Loket i Malmö ingår i ett pilotprojekt och är det första i Sverige.

– Det finns en tradition av att jobba med förbättringar här i syd. Dessutom är trafiken här representativ för hela Sverige och kan ligga till grund för förbättringar i hela landet. Det var därför vi valde att göra piloten här, säger Thomas Pettersson, som leder hela projektet inom Trafikverket.

Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket och flera olika järnvägsföretag: Skånetrafiken, Öresundståg, SJ, Transdev – som kör Öresundstågen – och Arriva, som kör Pågatågen.

– Det är en pusselbit i förbättringen av hela järnvägstrafiken, för att stärka vår förmåga till störningshantering och ge relevant trafikinformation, säger Thomas Pettersson.

Läs också: DigiBetong - när betongen mäts under gjutningen

Förändringsarbetet är resultatet av ett regeringsuppdrag och går ut på att hitta sätt att minska effekterna när det uppstår störningar i järnvägstrafiken. Trasiga tåg som står i vägen ska flyttas snabbt och passagerare ska få bättre information och snabbare evakueras.

I dag konkurrerar 45 järnvägsföretag på de svenska järnvägsspåren och det råder brist på lediga lok som snabbt kan sättas in i röjningsoperationer. Därför behövs de nya röjningsloken.

– Vi har hittills tillämpat "sjöfartsprincipen". Den innebär att det bolag som har ett lok närmast en störning ska rycka in och hjälpa till, precis som fartyg får göra på sjön. Men det är inte så populärt hos bolag som ofta måsta ställa upp och bogsera, säger Thomas Pettersson.

Närmare tusen personer på Trafikverkets trafikledning och hos järnvägsföretagen ska nu genomgå en gemensam webbutbildning för att få samma bild av prioriteringar, beslut och arbetssätt vid störningar i tågtrafiken.

Läs också: Tyngre lok ökar konkurrenskraften

Men övningar i skarpt läge ger förstås också viktiga lärdomar. När det gäller övningen utanför Teckomatorp tycker Göran Holmberg att många delar fungerade bra. Inte minst gick det snabbt att koppla ihop det havererade tåget med röjningsloket. Men det fanns också en del som han tycker kan bli bättre. Framför allt gäller det tidsaspekten.

– Röjningsloket stod länge i Kävlinge innan det rullade ut, säger han.

Regeringsuppdraget

Regeringsuppdraget som Trafikverket fick 2017 innebär att Trafikverket ska genomföra åtgärder för en effektivare evakuering och röjning vid tågstopp. Syftet är att snabbt kunna evakuera resenärer och röja spåren vid olyckor. För att genomföra det arbete som krävs har regeringen skjutit till 215 miljoner kronor för tiden 2018-2020.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lösning för säkrare Återvinningscentraler

Ny induktionsvärmare från SKF

De ska se till att Öresundstågen underhålls

Nya datum för VA-mässan

Saab förlänger support- och underhållsavtalet med försvarsmakten

Ohlssons - certifierade i kampen mot tungmetallerna

Nyhetsbrev

Pumpar som varnar med hjälp av ultraljud

Arkiv
Plus

Centralsmörjsystem sänker service- och underhållskostnaderna på sikt

One Nordic förvärvas

Hon kan bli ny LO-ordförande

Koll på väg- bro-och tunnelunderhållet i sommar

Ytskydd för betong med lägre koldioxidutsläpp

Underhåller på nya sätt

Flexiblare tågunderhåll med fjärrmanövrering

Så attackeras den uppkopplade industrin

1 miljard till järnvägs- och vägunderhåll i hela landet

Nytt färgsystem ska öka hållbarheten

Ska rädda 40-50 liv om året

Svensk Betongs nya ordförande är...

Nytt bolag för digitaliseringens möjligheter

Munkfors nya skärvätskerening har hjälpt produktionen

Får ramavtal med övergripande aktör på brittiska järnvägsnätet

Plus

På LKAB handlar underhåll om omtanke

Bravida förvärvar ventilationsföretag

Marksäkringsavtal för underhållsanläggning tecknat

SKF drar tillbaka permitteringar

Okontrollerat utsläpp från Ringhals

LFV tar över underhåll och drift

Hjälp att hitta grejerna

Tips i coronadagar – kalibrera

En inblick i B&Rs smarta fabrik

Förser pumpsystem för gruvindustrin med el dygnet runt

62 miljoner i bidrag till underhåll

Liqway vinner pris för sin rörledningslösning

HPE lanserar genombrott för 5Ganpassning

Strukton har tilldelats mer järnvägsunderhåll

Se alla Företagens egna nyheter

Lasersvetsning av plast

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Ny unik funktion i Sylvacs IoT-instrument

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Portabel hårdhetsprovning, webbinarie

Snabb överblick av betongkonstruktionens tryckhållfasthet

Webbinarie 3 inom portabel hårdhetsprovning

RS Components lanserar kapslingar med hög IP- och IK-klassni

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Webbinar 2 inom portabel hårdhetsprovning

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

G A Lindberg stödjer Radiohjälpens insamling hos tradera

Vi stödjer Radiohjälpens insamling hos tradera

Lasersvetsning av plast

Webbinar steg 1: Portabel hårdhetsprovning på metall

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

Webbinar: Introduktion till form- och lägestoleranser

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Sänd till en kollega

0.125