23948sdkhjf

Nya lok ska minska trafikstörningarna

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Ett grönt diesellok i Malmö är det senaste tillskottet som ska hjälpa till vid trafikstörningar i tågtrafiken. Det är det första av femton nya röjningslok

Ett pågatåg på väg från Helsingborg har havererat i Södervidinge på den skånska slätten, utanför Teckomatorp. För att resenärerna snabbt ska kunna åka vidare på annat sätt förbereder tågpersonalen för evakuering.

Läs också: Får uppdrag i Hammarstrand

Trafikverkets nya röjningslok kallas in för bärga det trasiga tåget och lokföraren plockar fram en stege för att förenkla avstigningen ut i banvallens makadam.

Den här händelsen var bara en övning för att testa rutinerna. Men röjningsloket har använts redan innan, bland annat för att dra undan ett snabbtåg som fått stopp på linjen norr om Hässleholm.

– Vi röjer det trasiga tåget till en plats som inte stör övrig trafik. Därifrån får järnvägsföretaget själv bärga tåget, förklarar Göran Holmberg, projektledare för pilotprojektet i region syd.

Sedan mitten av mars finns det gröna loket i Malmö, tillgängligt för att med kort varsel sättas in för att hjälpa till vid störningar. Loket är utrustat med övergångskopplingar så att det kan dra alla tågtyper i Sverige och dragkraften ska även räcka för tunga godståg.

Läs också: Lyckad världspremiär

Från och med år 2020 ska 15 likadana röjningslok stå utplacerade på strategiska platser runtom i Sverige: Loket i Malmö ingår i ett pilotprojekt och är det första i Sverige.

– Det finns en tradition av att jobba med förbättringar här i syd. Dessutom är trafiken här representativ för hela Sverige och kan ligga till grund för förbättringar i hela landet. Det var därför vi valde att göra piloten här, säger Thomas Pettersson, som leder hela projektet inom Trafikverket.

Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket och flera olika järnvägsföretag: Skånetrafiken, Öresundståg, SJ, Transdev – som kör Öresundstågen – och Arriva, som kör Pågatågen.

– Det är en pusselbit i förbättringen av hela järnvägstrafiken, för att stärka vår förmåga till störningshantering och ge relevant trafikinformation, säger Thomas Pettersson.

Läs också: Trafikverket får miljonvite

Förändringsarbetet är resultatet av ett regeringsuppdrag och går ut på att hitta sätt att minska effekterna när det uppstår störningar i järnvägstrafiken. Trasiga tåg som står i vägen ska flyttas snabbt och passagerare ska få bättre information och snabbare evakueras.

I dag konkurrerar 45 järnvägsföretag på de svenska järnvägsspåren och det råder brist på lediga lok som snabbt kan sättas in i röjningsoperationer. Därför behövs de nya röjningsloken.

– Vi har hittills tillämpat "sjöfartsprincipen". Den innebär att det bolag som har ett lok närmast en störning ska rycka in och hjälpa till, precis som fartyg får göra på sjön. Men det är inte så populärt hos bolag som ofta måsta ställa upp och bogsera, säger Thomas Pettersson.

Närmare tusen personer på Trafikverkets trafikledning och hos järnvägsföretagen ska nu genomgå en gemensam webbutbildning för att få samma bild av prioriteringar, beslut och arbetssätt vid störningar i tågtrafiken.

Läs också: Klockan tickar för Bergnäsbron

Men övningar i skarpt läge ger förstås också viktiga lärdomar. När det gäller övningen utanför Teckomatorp tycker Göran Holmberg att många delar fungerade bra. Inte minst gick det snabbt att koppla ihop det havererade tåget med röjningsloket. Men det fanns också en del som han tycker kan bli bättre. Framför allt gäller det tidsaspekten.

– Röjningsloket stod länge i Kävlinge innan det rullade ut, säger han.

Regeringsuppdraget

Regeringsuppdraget som Trafikverket fick 2017 innebär att Trafikverket ska genomföra åtgärder för en effektivare evakuering och röjning vid tågstopp. Syftet är att snabbt kunna evakuera resenärer och röja spåren vid olyckor. För att genomföra det arbete som krävs har regeringen skjutit till 215 miljoner kronor för tiden 2018-2020.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Är du stressad?

Svenskt Underhåll växer

En heldag om drönare

ONE Nordic vinner stororder

Preemraff utrymt efter svavelläcka

Under onsdagseftermiddagen utrymdes delar av Preemraff i Lysekil efter en svavelläcka.

Nyhetsbrev

Kinesisk cyberattack mot SKF

De svenska storföretagen SKF och Ericsson har utsatts för hackerattacker från Kina, rapporterar Reuters.

Arkiv

Renovering av elmotorer

Plus

3D-printade munstycken i kraftverk

Sedan våren 2018 har 3DVerkstan hjälpt kraftbolaget Statkraft med att utveckla en skräddarsydd och 3D-utskriven lösning som effektiviserar underhållet av företagets vattenkraftverk.

De stärker sin position

Presto Brandsäkerhet AB förvärvar

Presto Brandsäkerhet AB förvärvar Farligt Gods Gruppen i Sverige AB, med säte i Malmö.

Stor industribrand för andra gången

Plus

Tester pågår med nya bromsskivor

En ny typ av bromsskiva testas just nu på godsvagnar. Förhoppningen är längre livslängd, snabbare byten och därmed kortare stillestånd.

Säkrar värmen till Jönköping

För att kunna garantera fjärrvärme och varmvatten till sin växande befolkning investerar Jönköping i en stor ackumulatortank.

Två jätteventiler till ny testanläggning

Växer inom elektronikmarknaden

Testmiljö för 5G invigt

Plus

Kontroll av vägbanor med ny laserteknik

Från och med nästa år kan man säga att underhållet av statliga vägar går in i en ny fas. Då ska vägarna scannas med 3D-laser.

Ska säkra kompetensförsörjningen

Norskt-svenskt elkraftsamarbete

Dags för brounderhåll

Plus

Sensortestet öppnar ny värld

Det började med forskning om en sensor som skulle gjutas in i järnvägsräls och har nu vuxit till att bli en plattform som öppnar en hel värld av nya digitaliseringstjänster.

SKF förvärvar RecondOil Sweden

XMReality i polskt samarbete

Vinner upphandling för Sundsvall Elnät

Nomo förvärvar

Får uppdrag i Hammarstrand

Oljeutsläpp hos pappersbruket

Start-up inom AI växlar upp

Svenska industriföretag redo för 5G

Stor forskningskonferens i Norrköping

Pirtek drar på

Avtalar om cybersäkerhet

Se alla Företagens egna nyheter

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Plasmabehandling för bättre limresultat

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

G A Lindberg fyller 75 år

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdagar

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Tävla om snygga jackor från ExxonMobil på Borgeby Fältdagar & prata smörjmedel med våra experter!

Vad kan du om olika cyanoakrylat? Lär dig mer i vårt blogginlägg!

Kom och hälsa på oss på Borgeby Fältdagar 26-27 juni, monter E:32

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

RS Components lanserar en serie kompakta industriella kontaktdon för hög överföringshastighet

RS Components lanserar en ny serie DC-DC-omvandlarmoduler med hög effekttäthet

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Net...

RS Components lanserar USB- och AV-kablar från RS PRO

Foerster lanserar nya STATOGRAPH® CM redo för Industri 4.0

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy...

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

Sänd till en kollega

0.138