23948sdkhjf

De har utvecklat ett nytt supportsystem

Micropower Group och Sigma Technology Solutions har skapat ett nytt webbaserat system för service och support för industrifordons laddare.

Med ökad användning av batterier i fordon och utrustning växer behovet av support från leverantörerna. Smart teknik och informationssystem kan minimera denna support. Micropower Group har valt Sigma Technology för att utveckla sin kundsupportlösning.

Micropower Group i Växjö utvecklar och tillverkar avancerade batteriladdare och modulära litiumjonbatterier för industriella fordon, lastbilar och materialhanteringsutrustning. Micropower Group ser en ökad efterfrågan på kraftfulla batteriladdare och laddare på marknaden.

- Om vi kan förenkla installationen, service och kundsupport för våra produkter kan vi skapa mer värde för både våra återförsäljare, kunder och slutanvändare av våra produkter, säger Torbjörn Gustafsson, vd för Micropower Group.

Micropower Group har valt att arbeta med den senaste tekniken och införa prediktivt underhåll. I detta utvecklingsarbete samarbetar de med Sigma Technology.

Prediktivt underhåll är viktigt för företag som väljer att arbeta på ett mer tids- och kostnadseffektivt sätt. Det förhindrar problem istället för felsökning och reparation. Prediktivt underhåll ger också en bra möjlighet att planera och utföra underhåll och reparationer vid rätt tidpunkt.

Den plattform som används för att hantera underhållet heter DocFactory, som har utvecklats i över ett decennium. DocFactory och IoT gör det möjligt att betjäna maskiner, produkter och funktioner på det mest effektiva sättet ur kostnads- och operativt perspektiv. Det innebär att exempelvis maskiner själva rapporterar när de behöver tillsyn. Därmed maximeras driftstiden. Dessutom får operatören rätt instruktioner för att göra relevanta reparationer.

Micropowers tekniska lösning heter GET, som ger användarna rätt information på ett enkelt, effektivt och intelligent sätt. Detta görs genom följande IoT-koncept:

• Det finns NFC-taggar i övervakningsenheter som är monterade på batterier och i batteriladdare. Med en GET-app för smartphones kan taggarna skannas och visa data om produkttyp, servicestatus och felsökning. Konfigurationen kan också utföras via appen.

• Övervakningsenheterna kan kommunicera med den molnbaserade tjänsten GET Cloud, som används för prediktivt underhåll och gör det möjligt för användarna att optimera driftstiden och få rekommendationer om nödvändiga åtgärder. GET Cloud används också för att få statistik och justera parametrar. Micropower kan analysera och felsöka maskiner, vilket gör underhållet enklare kunderna och sparar tid för Micropowers kundsupport.

• DocFactory ger användaren rätt produktinformation, rekommenderad åtgärd och felkod. Användaren kan behöver inte söka efter information.

- Micropower är ett spännande företag att arbeta med. Vi är väldigt stolta över att vårt DocFactory-system kommer att hjälpa Micropower att optimera batteridriftstiden och förhindra problem. Vi har flera kunder som investerar i det prediktiva underhållet och ser det som en positiv trend, säger Niklas Malmros, vd för Sigma Technology Solutions.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11