23948sdkhjf

Utan er hade Sverige stått stilla

När jag skriver denna ledare är det måndag och en ny arbetsvecka har just tagit sin början.

Jag minns en måndagsmorgon en gång tidigare i mitt yrkesliv. Jag anlände till mitt dåvarande jobb och trodde att rutinen skulle bli densamma som varje måndagsmorgon – av med jackan, starta datorn, kolla hur många mejl och telefonmeddelanden jag hade fått under helgen och sedan iväg utmed korridoren för att tappa upp arbetsdagens första kopp kaffe.

När jag närmade mig personalrestaurangen hörde jag upprörda röster. Väl över tröskeln fann jag kolleger som stod liksom förstelnade mitt i en rörelse, med uppspärrade ögon. Alla tittade åt samma håll. Ett gäng från marknadsavdelningen kom precis efter mig och tittade åt det hållet också. ”Vad i helvete!” utbrast en av dem.

Det visade sig att det värsta tänkbara hade hänt – det som bara inte fick ske. På ett upptejpat A4 stod det med stora bokstäver att kaffemaskinen var ur funktion…

Det tog inte många minuter förrän lokalerna tömdes på folk. Det blev helt tomt i alla rum. Utanför startade massor med bilar.

En efter en kom alla sedan tillbaka till jobbet med ångande kaffemuggar i papp från diverse bensinstationer och livsmedelsaffärer. Kraftigt försenade kunde alla gå igång med dagens arbetsuppgifter.

Hur mycket arbetsgivaren tappade i produktivitet den måndagsmorgonen vete gudarna, men sammanlagt rörde det sig nog om ett ganska stort tapp. Javakaravanen pågick ju, vad jag minns, i flera timmar eftersom många av mina arbetskamrater behövde tanka med ständigt nya koppar för att deras inre maskineri skulle fungera.

Så kom då serviceteknikern och mekade med kaffemaskinen. Nästa morgon kunde jag kränga av mig jackan i trygg förvissning om att jag ett par minuter senare skulle få känna den goda aromen igen från min ingrodda mugg med tidningsloggan på.

På min nuvarande arbetsplats har inget liknande inträffat.

Kristina heter hon som sköter om vår kaffemaskin. Hon jobbar för Beans in Cup AB, med huvudkontor i Solna. De kör med schemalagt underhåll. Var femte vecka kommer Kristina och pysslar om vår kaffemaskin. Hon lämnar alltid en mugg med chokladbönor efter sig. En enkel, men väldigt trevlig gest mot oss kunder.

Beans in Cup har fattat hur viktigt det är för kunderna med ett bra underhåll. Så denna ledare tillägnar jag dig, Kristina, och alla dina duktiga yrkeskolleger som ser till att kaffemaskinerna på så många av Sveriges arbetsplatser fungerar som de ska.

Utan ert underhåll hade landet stått stilla!

Christer Åkerlundh

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093